Helpdesk AVG voor vragen over privacy in de zorg

De nieuwe AVG-helpdesk voor Zorg en Welzijn helpt zorgverleners bij vragen over privacy in het algemeen en de AVG in het bijzonder.

Artikel bewaren

U heeft een account nodig om artikelen in uw profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
AVG-helpdesk
Fotolia

De nieuwe privacywet AVG, die vandaag ingaat, stelt veel zorgverleners voor vragen. De AVG-helpdesk voor Zorg en Welzijn probeert de informatie toegankelijk te maken voor alle betrokkenen in de zorg en het sociale domein.

Zorgverleners kunnen bij de AVG-helpdesk terecht voor vragen over privacy in het algemeen en over de AVG in het bijzonder. Verder zijn er onder meer voorbeelden van verwerkingenregisters te vinden. In zo’n verwerkingenregister staat informatie over de persoonsgegevens die worden verwerkt. Dit is een belangrijk instrument om als zorgaanbieder te laten zien dat je de AVG naleeft.

Aparte hulplijn

Daarnaast biedt de helpdesk onder meer privacyverklaringen aan. Voor zorgaanbieders die verantwoordelijk zijn voor de implementatie van de AVG is er een aparte telefonische hulplijn beschikbaar.

De AVG-helpdesk is een samenwerking tussen de koepelorganisaties in de zorg en het sociaal domein en het ministerie van VWS. De informatie is afgestemd met de Autoriteit Persoonsgegevens die de nieuwe wet vanaf vandaag handhaaft.

Binnen een week

Mocht de informatie van de AVG-helpdesk niet voldoen, dan kunnen zorgverleners hun vraag stellen via de mail. De helpdesk stemt het antwoord vervolgens af met de Autoriteit Persoonsgegevens. In principe moet binnen een week een antwoord volgen. Bij ingewikkelde juridische vragen kan het langer duren.

 

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet u ingelogd zijn. Heeft u nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.