Het model stimuleert integratie, coördinatie, delen en gebruik van informatie tussen zorgaanbieders, overheid, patiënten/cliënten en andere stakeholders om de kwaliteit van zorg en de zorgbeleving te verbeteren.
Complex model
Uwe Buddrus, managing director HIMSS Analytics Europe, vertelt dat de zorg zich steeds meer zal richten op de patiënt en daarvoor moet worden samengewerkt. ‘Het is een vrij complex model’, geeft Buddrus toe. ‘Het model beoordeelt nationale of regionale overheden, zorgnetwerken of in het kleinste geval ziekenhuizen met aangesloten zorginstellingen. Dus geen individuele zorginstellingen. Het model moet ook niet gezien worden als nieuwe stage voor het EMRAM-model, waarmee we de automatisering van ziekenhuizen beoordelen.’

Focus op de uitkomst
‘Patiënten blijven vaak niet binnen één zorginstelling’, zegt Johan Krijgsman van het Nictiz. ‘Ze wisselen tussen de eerste en tweede lijn, maar hoe wordt de informatie gedeeld tussen deze instellingen? Het model helpt ons om een strategie te bepalen zodat we kunnen focussen op wat echt belangrijk is. Vooralsnog is het CCM-model nieuw, dus we moeten nog uitvinden hoe we het gaan toepassen. Het is belangrijk om te weten dat er niet één weg is naar de top. Het model laat de uiteindelijke wenselijke situatie zien, maar de weg daar naar toe kan per stad, regio of land verschillend zijn.
CCM-model
Het CCM-model bestaat uit acht niveaus, van 0 tot 7. Elk niveau kan verder onderverdeeld worden in negen verschillende onderdelen waaronder uitwisseling van informatie, zorgcoördinatie, patiëntbetrokkenheid, analytics en zorgautomatisering. Elk onderdeel heeft weer aparte niveaus met eisen die in verbinding staan met de andere onderdelen. ‘Zoals ik al zei, het is complex, maar het uiteindelijke doel is te meten welke voordelen de patiënt ervaart. We zijn nu nog bezig met het uitwerken van het schema’, legt Buddrus uit. ‘In december willen we de eerste pilots starten en tijdens HIMMS 2015 in Chicago gaan we het model presenteren.’
HIMMS of HIMSS, het blijft lastig 😉