Een virtuele polikliniek voor chronisch zieken kan zowel de zorgaanbieders als de patiënten ontlasten. Dat is de overtuiging van de Nederlandse onderneming 24Care, die er in samenwerking met het UMC Utrecht een systeem voor ontwikkelde. Uitgangspunten zijn regie voor de patiënt, één platform voor de hele regionale keten en maatwerk. ‘One size fits all werkt niet, die les hebben we wel geleerd.’
De wereld van de ict-leveranciers en die van de ambtelijke en bestuurlijke krachten in Den Haag, verschillen in veel opzichten van elkaar. Harry van Dorenmalen, voorzitter van de taskforce Samen Vooruit, die de zorg-ict op een hoger plan moet brengen, wil deze kloof overbruggen.
Patiënten en cliënten zijn dankzij technologie in staat om regie te nemen over hun gezondheid. Zelfmanagement staat bij zorginstellingen hoog op de agenda. Andere thema’s zijn bijvoorbeeld implementatie en bekostiging, videocontact met thuiszorgmedewerkers, telemonitoring van patiënten met chronische aandoeningen, preventie met behulp van technologie maar ook hoe zorgpersoneel werkt met e-health.