Dat meldt de Inspectie woensdagmiddag op haar website. Sinds maart 2017 is de manier van inspectietoezicht voor ouderen en gehandicapten in zorgorganisaties veranderd. Naast kwaliteit en veiligheid richt de IGJ zich op persoonsgerichte zorg, waarbij de behoeften en wensen van de bewoner centraal staan.
IGJ
Met deze nieuwe toetsingsvorm kunnen inspecteurs beter beoordelen of de aan ouderen of mensen met een beperking verleende zorg veilig, professioneel en persoonsgericht is. De IGJ werkt hiervoor met een observatiemethode en bekijkt daarmee de zorgervaring van de cliënt en hoe medewerkers met de cliënt omgaan. Om te toetsen of deze nieuwe vorm van toezicht goed aansluit op het veranderende zorglandschap, heeft de IGJ onderzoek gedaan.
Reactie zorgaanbieders
De Inspectie heeft zorgaanbieders, koepels en inspecteurs van augustus tot oktober 2017 naar hun ervaringen met het nieuwe toezicht gevraagd. ‘In grote lijnen zijn zorgaanbieders en koepels er positief over’, concludeert de Inspectie. Dit komt doordat de IGJ tijdens bezoeken nu beter let op punten die goed aansluiten bij de missie van zorgaanbieders: mensgerichte zorg, waarbij er wordt gekeken naar de behoeften en wensen van bewoners. ‘De nieuwe manier waarop het rapport wordt geschreven, is daardoor meer herkenbaar en geeft houvast voor verbeteringen.’
De zorgaanbieders zien echter ook verbeterpunten. Zo is het voor zorgorganisaties niet altijd helder hoe de Inspectie tot haar oordeel komt. Daarnaast beschouwen aanbieders een inspectiebezoek vaak als verstoring van het zorgproces. ‘Zeker nu inspecteurs een completer beeld willen krijgen van dat zorgproces.’
Niet af
Het onderzoek naar de nieuwe toetsingsvorm toont positieve resultaten en geeft de inspecteurs de mogelijkheid om goed te beoordelen of de zorg veilig, professioneel en persoonsgericht is. ‘Maar het is nog niet af. Het vraagt om verdere ontwikkeling. De zorg verandert steeds, en het toezicht verandert mee’, aldus de IGJ.