De Inspectie stelt dat zij het afgelopen jaar heeft gereageerd op de vraag uit de samenleving om scherper toe te zien op veilige zorg. De instantie heeft naar eigen zeggen het proces van het behandelen van meldingen verder verbeterd. Dit proces verloopt nu uniformer en sneller. Van alle meldingen die de inspectie in het eerste halfjaar van 2012 ontving, is 91 procent binnen een half jaar na ontvangst afgesloten.
Tuchtklachten
Het grootste deel van de meldingen komt van zorginstellingen en bedrijven. Zij nemen bij elkaar 80 procent van alle meldingen voor hun rekening. Ongeveer 20 procent van de meldingen is van burgers. Inspecteurs besteden gemiddeld 40 procent van hun tijd aan het behandelen van meldingen. De inspectie vraagt steeds vaker het oordeel van de tuchtrechter over een bepaalde kwestie. In 2012 diende de IGZ 38 tuchtklachten in (26 meer dan in 2011).
Heeft het IGZ nu ook gekeken of die instellingen die niet goed zijn TOCH een 4 of 5 sterren award aan de muur hebben hangen; mijn bewering is namelijk dat die in goed overleg met het inspectie-apparaat voor een leuk bedrag ‘gekocht’ kunnen worden!!!!