Het NIVEL onderzocht op verzoek van het CIZ en brancheorganisatie ActiZ de kwaliteit van de indicatiestelling.
Indicatiestelling moet sneller
Uit gesprekken met sleutelfiguren rond de indicatiestelling blijkt dat die de laatste jaren wel is verbeterd: de uniformiteit is toegenomen en de doorlooptijden van de aanvragen zijn verkort. Toch vinden de geïnterviewden de indicatiestelling vaak nog te weinig efficiënt: het indicatieproces moet sneller. Een deel van de zorgkantoren en zorgaanbieders vinden de indicatie nog steeds niet voldoende uniform en objectief. Ook ervaren ze een gebrek aan één taal in de hele zorgketen als een knelpunt.
Meer mandateren
Als oplossing zien geïnterviewden dat zorgaanbieders zelf de herindicatie verzorgen bij cliënten die al langer zorg ontvangen. Het CIZ moet dan steeksproefgewijs controleren of dat goed wordt gedaan. De zogeheten mandatering van de indicatiestelling gebeurt al bij enkelvoudige, kortdurende zorg. Dat gebeurde 130.000 keer in 2006. Volgens alle partijen dringt deze manier van werken de bureaucratie terug en verhoogt dit de efficiency en klantvriendelijkheid. Bij verdere mandatering zou het CIZ zich vooral moeten richten op complexe aanvragen. (ZorgVisie – Bart Kiers)