Artikel bewaren

U heeft een account nodig om artikelen in uw profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties0

Jan de Vries: ‘Werkdruk risico cliëntgerichte aanpak’

Zorgzwaartepakketen (zzp’s) moeten worden herijkt. Dat zegt algemeen directeur Jan de Vries van brancheorganisatie ActiZ. ‘Zzp’s en de grondslagen waarop ze destijds gebaseerd zijn, sluiten niet meer aan bij de hedendaagse, cliëntgerichte zorg en ondersteuning die we willen bieden.’
ActiZ

‘Als nieuwe directeur heb ik afgelopen tijd al veel leden gesproken en verschillende werkbezoeken gedaan. Als er iets wordt genoemd in die ontmoetingen is het wel dat  onze leden en hun medewerkers willen bijdragen aan  het welbevinden van de cliënten.  Daaraan wordt de kwaliteit van zorg afgemeten. Om dat te realiseren is vaak lastig, omdat de werkdruk hoog is en er vaak tijdgebrek is.’ zegt De Vries. ‘We willen cliëntgerichte zorg leveren en tegemoet komen aan de individuele wensen van mensen, bijvoorbeeld op het gebied van daginvulling. En binnen de bestaande zzp-systematiek is de tijd die medewerkers hiervoor hebben vaak schaars. De zzp’s zijn nog gebaseerd op het oude zorgmodel en gaan uit van groepen in plaats van individuen.’

Vernieuwingsagenda
De Vries hoopt en verwacht veel van de ‘Vernieuwingsagenda Wlz’ die op het ministerie van VWS in de maak is. Staatssecretaris Martin van Rijn (VWS) heeft de Tweede Kamer beloofd deze agenda in februari toe te sturen. ‘Wij lobbyen zeer sterk om  de  verouderde zzp-systematiek te herijken. De huidige zzp’s zijn te krap voor de zorg die we nu en in de toekomst moeten leveren. Er moet meer vrijheid komen voor medewerkers voor het welbevinden van bewoners en dat is nu vaak toch moeilijk te realiseren.’

Cliëntvolgende bekostiging
Bovendien willen we zoals bekend naar cliëntvolgende bekostiging. De hoop van ActiZ is dat in de vernieuwing van de Wlz er minder gedicteerd wordt vanuit het zorgkantoor. Bij de contractering moeten de behoeften van de cliënten bepalend zijn. ‘Maar we kijken niet alleen naar VWS en de zorgkantoren’, zegt De Vries. ‘Aanbieders kunnen zelf natuurlijk ook veel doen om in de organisatie van hun werk en de toerusting van hun medewerkers tijd en ruimte te creëren. Bijvoorbeeld door meer professionele ruimte te geven en minder administratief werk bij hen neer te leggen. Maar dat blijft lastig. Zelfs met een tablet of slimme ict-toepassing blijft het gewoon een feit dat er heel veel geregistreerd moet wordeng. In de Vernieuwingsagenda hopen we ook op een efficiëntere aanpak van administratieve lasten. Het gevecht tegen bureaucratie is nu te lang blijven hangen in  goede voornemens.’

De Vries
Het rapport van het College van de Rechten van de Mens dat deze week verscheen is volgens De Vries een steun in de rug. ‘Dit rapport bevestigt  dat het goed zit met de zorg in onze verpleeghuizen maar dat voor die zo belangrijke extra aandacht meer tijd nodig is. En dat is vaak juist precies waar onze mensen tegen aan lopen en waar wij iets aan willen doen en hopelijk ook de staatssecretaris zijn verantwoordelijkheid neemt.’


Geef uw reactie

Om te kunnen reageren moet u ingelogd zijn. Heeft u nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.