De rechtbank in Den Bosch heeft vandaag geoordeeld dat het Jeroen Bosch Ziekenhuis het contract met zorg-IT-specialist Alert niet had mogen ontbinden. De 9 miljoen euro claim van het ziekenhuis tegen Alert is hiermee van tafel.
Volgens de rechter heeft het ziekenhuis
Wat valt hier van te leren? Een belangrijk fenomeen. Wanneer de ICT in de zorg vercommercialiseert, krijg je gesloten systemen, oude wijn in oude zakken en is de klant tot in lengte van jaren afhankelijk gemaakt. Ik heb het aan het einde van de vorige eeuw meegemaakt met een vertaald Amerikaans systeem in een groot ziekenhuis, waar ik werkte. Wat een ellende. Jarenlang heb ik her en der tegen dovemansoren geroepen. Tevergeefs. Mij bevreemt het niet dat er nog steeds geen uniformiteit is, geen epd, geen duidelijke facturatie, geen volledig medisch dossier, geen allergiebewaking etc. Wat ik wel steeds lees en hoor, is privacy, prestige, prestatie van het eerste ziekenhuis, dat…, en dat soort misplaatst optimisme.
Zie mijn reactie op: dirkse.eu/?page_id=1456
Alert is geen EPD, maar een ZIS. De afspraken met Alert waren allesbehalve eenduidig en het ziekenhuis zou zelf ook een grote inspanning plegen bij het ‘vullen’ van het ZIS. Alert heeft daarvoor alleen systemen gemaakt voor SEH’s en meer specifiek de triage. Een ZIS was voor de Portugezen ook helemaal nieuw.
De onderhandelingen die leidden tot het contract waren redelijk helder, maar de Portugezen gaven er een eigen invulling aan en het ziekenhuis liet ze begaan; kortom zoals bijna elke implementatie gaat (al willen sommige ZIS’sen anders doen geloven)
Dat Alert zegt opnieuw samen te willen gaan werken is niet een beetje naief, maar erg naief! Na alle berichten over Alert is er geen ziekenhuis dat met deze mensen in zee zal willen.
Zeker de gebruikers niet!