Let op: de informatie in dit artikel is ten minste vijf jaar oud

Jeroen Bosch Ziekenhuis verliest epd-zaak Alert

De rechtbank in Den Bosch heeft vandaag geoordeeld dat het Jeroen Bosch Ziekenhuis het contract met zorg-IT-specialist Alert niet had mogen ontbinden. De 9 miljoen euro claim van het ziekenhuis tegen Alert is hiermee van tafel.

Artikel bewaren

U heeft een account nodig om artikelen in uw profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Jeroen Bosch Ziekenhuis verliest epd-zaak Alert

Volgens de rechter heeft het ziekenhuis het contract ten onrechte ontbonden en is onvoldoende duidelijk gemaakt waarom Alert tekortschoot. De rechter kwam niet toe aan de vraag of Alert fouten heeft gemaakt. Nog drie andere ziekenhuizen hebben een conflict met Alert over de mislukking van het softwareproject.


Andere ziekenhuizen

Naast het Jeroen Bosch Ziekenhuis gaat het om het TweeSteden Ziekenhuis in Tilburg, Bernhoven in Uden en het Atrium MC in Zuid-Limburg. Binnenkort doet de rechter uitspraak over de eis tot schadevergoeding van het TweeSteden Ziekenhuis. Alert eist in een andere procedure een schadevergoeding van de vier betrokken ziekenhuizen.


Stap in

3
26

Wilt u dit premium artikel verder lezen?

Sluit eenvoudig een gratis proefmaand af of neem een abonnement. Al voor de prijs van 1 kop koffie per week (2,50 euro) kunt u onze premiumartikelen lezen.

Bent u al abonnee? Log dan in en lees verder.

3 REACTIES

  1. Alert is geen EPD, maar een ZIS. De afspraken met Alert waren allesbehalve eenduidig en het ziekenhuis zou zelf ook een grote inspanning plegen bij het ‘vullen’ van het ZIS. Alert heeft daarvoor alleen systemen gemaakt voor SEH’s en meer specifiek de triage. Een ZIS was voor de Portugezen ook helemaal nieuw.
    De onderhandelingen die leidden tot het contract waren redelijk helder, maar de Portugezen gaven er een eigen invulling aan en het ziekenhuis liet ze begaan; kortom zoals bijna elke implementatie gaat (al willen sommige ZIS’sen anders doen geloven)
    Dat Alert zegt opnieuw samen te willen gaan werken is niet een beetje naief, maar erg naief! Na alle berichten over Alert is er geen ziekenhuis dat met deze mensen in zee zal willen.
    Zeker de gebruikers niet!

  2. Lees alle reacties
  3. Wat valt hier van te leren? Een belangrijk fenomeen. Wanneer de ICT in de zorg vercommercialiseert, krijg je gesloten systemen, oude wijn in oude zakken en is de klant tot in lengte van jaren afhankelijk gemaakt. Ik heb het aan het einde van de vorige eeuw meegemaakt met een vertaald Amerikaans systeem in een groot ziekenhuis, waar ik werkte. Wat een ellende. Jarenlang heb ik her en der tegen dovemansoren geroepen. Tevergeefs. Mij bevreemt het niet dat er nog steeds geen uniformiteit is, geen epd, geen duidelijke facturatie, geen volledig medisch dossier, geen allergiebewaking etc. Wat ik wel steeds lees en hoor, is privacy, prestige, prestatie van het eerste ziekenhuis, dat…, en dat soort misplaatst optimisme.

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet u ingelogd zijn. Heeft u nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.