Bij PPS worden ontwerp, bouw, financiering, onderhoud en facilitaire dienstverlening uitbesteed aan private partijen. De Rijksoverheid heeft zelf wel profijt van PPS, schrijft De Jager. Hij stelt dat er meer kwaliteit voor minder geld is gerealiseerd. Met name bij het onderhoud en beheer van gebouwen, zoals rijkskantoren, kazernes en gevangenissen. Totaal is 750 miljoen euro meerwaarde gecreëerd, stelt De jager. Hij verwacht dat dit zal oplopen tot één miljard euro.
Prestatiebekostiging belemmert PPS
De Rijksoverheid vindt het wenselijk dat PPS ook zijn intrede doet in het onderwijs, de infrastructuur van lagere overheden en de zorg. Maar het Rijk kan en wil hierover niet zelf beslissen. Dat is de verantwoordelijkheid van de partijen zelf, schrijft De Jager. Het Rijk stopt dan ook met actief stimuleren van PPS-projecten in de zorg. De Jager betreurt het dat er geen een PPS-project in de zorg is gerealiseerd. Hij wijt dit aan de onzekerheden rond de invoering van prestatiebekostiging in de zorg. De Jager verwacht dat als deze onzekerheden zijn opgehelderd, PPS weer kansen krijgt. Zeker als het ministerie van VWS het mogelijk maakt om risicodragend kapitaal aan te trekken in de zorg.
Waarborgfonds in de zorg
In een achtergrondartikel in de Focus Huisvesting – Zorgvisie magazine, december 2009 – noemen deskundigen PPS in de zorg niet erg kansrijk, omdat ziekenhuizen in Nederland tegen lagere rentes kunnen lenen dan private partijen. Dat kan omdat ziekenhuizen een beroep kunnen doen op het Waarborgfonds in de zorg (WfZ). (Zorgvisie – Bart Kiers)
Lees ook:
Integraal facilitair bedrijf in pps-constructie
Röpke Zweers ziekenhuis onderzoekt mogelijkheden pps
ze kunnen beter een enquete houden inhoudende een tevredenheidsonderzoek betreffende de zorg.Dit kan soms zeer verhelderd werken!
Zodoende kun je de items aanpakken,die de zorg juist onbetaalbaar maken!
De boodschap is nogal misleidend. Het kabinet en zijn voorgangers hebben PPS in de zorg nooit echt gestimuleerd, in ieder geval niet met daden. Toch lijkt de trend naar steeds meer geïntegreerde contracten door te gaan. Het bericht is dus vooral van betekenis omdat de overheid nu zelf in ziet dat het om een sector gaat waar de zorg door private partijen wordt verleeend die zelfstandig besluiten over bouw en financiering. Nu nog de randvoorwaarden om bouwprojecten die tot modernisering leiden weer financierbaar te maken