In Apeldoorn hebben circa 2300 burgers een indicatie voor begeleiding. Voor de gesprekken met die mensen wordt 300.000 euro gereserveerd. Voor de 600 mensen met de indicatie beschermd wonen is 160.000 gereserveerd. Voor de 4300 mensen met huishoudelijke zorg een half miljoen. De gemeente gaat gesprekken voeren als er sprake is van het staken of sterk verminderen van zorg.
Gesprekken
Paul Baart van GroenLinks in de gemeente heeft uitgerekend dat een gesprek over huishoudzorg 217 euro kost en een gesprek over beschermd wonen 500 euro. Wethouder Paul Blokhuis zei die getallen niet direct te kunnen plaatsen, maar gaf toe dat de gesprekken nogal wat kosten. De reden is dat gesprekken veel tijd eisen van zorgprofessionals. In een aantal gevallen kunnen zaken telefonisch worden afgedaan, maar vaak ook niet. De gesprekken moeten daarnaast in verslagen worden uitgewerkt, ook dat kost tijd en geld.
Keukentafelgesprek in Nijkerk
Ook de gemeente Nijkerk gaf inzicht in de kosten van de keukentafelgesprekken voor mensen die momenteel gebruik maken van huishoudelijk hulp. Het gaat om circa 600 gesprekken. De kosten daarvan bedragen 70.000 euro.
Telefonische afhandeling
In Utrecht ontstond recentelijk kritiek op de keukentafelgesprekken. De lokale Kliëntenraad was het niet eens met de telefonische afhandeling van keukentafelgesprekken. De gemeente Utrecht erkent niet elk huishouden waar de zorg verandert te bezoeken. ‘Keukentafelgesprekken worden gevoerd als mensen meerdere problemen hebben in allerlei leefdomeinen. Keukentafelgesprekken voor een indicatie voor huishoudelijke hulp zijn niet nodig. Dat is overzichtelijk en kan in een eenvoudig telefoongesprek’, aldus een woordvoerder.
Transitie langdurige zorg
De AWBZ gaat in delen over naar de Wmo en de Zorgverzekeringswet. Ook de Participatiewet en de Wet jeugdzorg worden gedecentraliseerd. Hoe verloopt deze enorme stelselwijziging?
Bekijk het dossier
De cliënt heeft geen ‘recht’ meer op Wmozorg, maar wel recht op een gedegen onderzoek naar mogelijkheden en oplossingen. Dus ja daar zal een gemeente geld in investeren. Er zullen de nodige juridische processen volgen op grond van de verslaglegging van deze gesprekken, wanneer de uitkomst de zorgvrager in de kou zet.
In het huidige tijdsgewricht lijkt het logischer om zorggelden in administratieve processen te stoppen, dan te besteden aan de uitvoering.
Bij ons worden de balies van het Wmoloket hufterproef her-ingericht.
Dag Johan, je reactie suggereert dat in de sociale teams en bij de Wmo medewerkers geen deskundigheid bestaat, maar dat bedoel je vast niet zo.
Martien
het artikel suggereert alsof een keukentafelgesprek een ‘eenheid’ is die je in geld kan meten. Lijkt me niet het geval. Bij sommige doelgroepen moet er gedurende 2015 een herindicatiegesprek plaatsvinden dus dat kost tijd en administratie. De ene gemeente doet dat met een sociaal team, de ander met de oude WMO medewerker en in sommige gevallen lijkt het gemeenten verstandiger meteen een deskundig hulpverlener in te zetten omdat een goede diagnose later weer geld scheelt.
Dus eigenlijk zijn de cijfers hierboven zonder context niet te interpreteren.