In de gewraakte advertentiecampagne die op Prinsjesdag in alle grote dagbladen stond, vroeg brancheorganisatie GGZ Nederland aandacht voor de bezuinigingen op de ggz. Het NCRM stoort zich aan de bewering in die advertentie dat een op de vier Nederlanders te maken zou krijgen met een periode van psychische stoornissen in hun leven. Daarbij stoort het NCRM zich aan de stelling in de advertentie dat driekwart van de patiënten die bij de GGZ aanklopten binnen een jaar weer genezen waren. Als onderdeel van haar geloofsovertuiging keert de Scientology kerk zich tegen de psychologie en psychiatrie als wetenschappen.
Reclame Code Commissie
De Reclame Code Commissie heeft geoordeeld dat de reclame misleidend is. Na het bestuderen van het verkregen cijfermateriaal heeft de Commissie geconcludeerd dat er niet over genezing wordt gebezigd maar “beëindiging van zorg “ of over “uitgeschreven cliënten”.
Voorts is de commissie van oordeel dat adverteerder onvoldoende aannemelijk heeft gemaakt dat driekwart van haar patiënten binnen een jaar is genezen. In de persbericht van de Scientology kerk staat: “De commissie is van oordeel dat de gemiddelde consument door de advertentie ertoe gebracht kan worden een besluit over een transactie te nemen, te weten het sluiten van een behandelingsovereenkomst met adverteerder, dat hij anders niet had genomen. Om die reden is de uiting misleidend en daardoor oneerlijk in de zin van het artikel en Nederlands Reclame Code (NRC). Het besluit van de Commissie luidt dan ook dat de reclame oneerlijk is en in strijd is met artikel zeven van het NRC.” De Reclame Code Commissie laat desgevraagd weten dat over twee weken deze uitspraak definitief wordt. Over een mogelijke boete kon de Commissie nog niets zeggen. (Zorgvisie – Wouter van den Elsen)
Lees ook:
Scientology dient klacht in tegen GGZ-campagne
Spotje thuiszorg leidt tot klachten bij Reclamecommissie
‘Onderzoek betere handhaving reclamergels’
‘GGZ houdt teveel vast aan zelfredzaamheid’