Het marketingblog onderzocht de online reputatie van de ziekenhuizen door te kijken naar het totaal aantal berichten dat erover verscheen op social media. Daarbij werd bekeken hoeveel berichten er positief waren en hoeveel er negatief waren over een specifiek ziekenhuis. In totaal werden er tussen april 2016 en april 2017 ruim 542 duizend berichten verstuurd over of aan een ziekenhuis en werden er meer dan 344 duizend reacties verstuurd op berichten die ziekenhuizen zelf plaatsten. Van alle reacties en berichten was 27,1 procent positief en 7,5 procent negatief.
Kleine ziekenhuizen scoren goed
Uit het onderzoek blijkt dat vooral de kleine ziekenhuizen goed scoren op social media. Bovenaan staat het Laurentius Ziekenhuis in Roermond. Op social media was bijna de helft van de berichten over of aan het ziekenhuis positief, terwijl slechts 2 procent negatief was. De top drie wordt afgemaakt door het Langeland Ziekenhuis in Zoetermeer en het Zaans Medisch Centrum. Volgens Marketingfacts wordt vooral de kleinschaligheid van zorg, de menselijke maat en het persoonlijke contact gewaardeerd door patiënten.
Grote ziekenhuizen scoren minder
Uit het onderzoek blijkt daarnaast dat er op social media het meest wordt gesproken over academische ziekenhuizen. In de top 5 van ziekenhuizen die online het meest worden genoemd staan enkel academische centra. Hoewel ze meer worden besproken, scoren ze lager op social media-reputatie dan kleinere ziekenhuizen, meldt Marketingfacts.
Verbeterpunten voor ziekenhuizen
Marketingfacts onderzocht ook het type berichten dat ziekenhuizen vaak plaatsen en hoe die gewaardeerd worden. Berichten waarin patiënten of medewerkers aan het woord komen, worden vaak geplaatst en goed gewaardeerd, omdat ze betrouwbaar overkomen en betrokkenheid tonen. Maar op het gebied van persoonlijk contact mat patiënten kan er nog veel worden verbeterd, denken de onderzoekers. Veel ziekenhuizen kiezen er vooral voor om te zenden, dus informatie te geven, maar sturen niet op interactie.