Artikel bewaren

U heeft een account nodig om artikelen in uw profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties9

Klink: ‘Inspectiebezoeken moeten vaker onaangekondigd’

Mark van Dorresteijn
Demissionair minister Klink gaat de Inspectie voor de Gezondheidszorg (IGZ) verzoeken om vaker onaangekondigde bezoeken af te leggen bij zorginstellingen. Dat laat Klink weten in een brief aan de Tweede Kamer.
Klink: ‘Inspectiebezoeken moeten vaker onaangekondigd’

De brief is geschreven naar aanleiding van het rapport van Alex Brenninkmeijer, de Nationale Ombudsman. Hij is onder andere kritisch over het feit dat de IGZ haar bezoeken aankondigt. Klink reageert dat de Inspectie gebruikmaakt van een mix van aangekondigde en onaangekondigde bezoeken. “Niettemin ben ik van mening dat de Inspectie meer afstand kan nemen van de zorgaanbieders. Dit kan mede door het vaker afleggen van onaangekondigde inspectiebezoeken en het eerder instellen van verscherpt toezicht. Ik zal de Inspectie verzoeken om deze wijzen van toezicht optimaal te benutten”, aldus Klink.

‘High trust, high penalty’

De ombudsman stelde ook dat burgers onvoldoende gehoor vonden bij de IGZ voor hun klachten en signalen over de verzorging van een gehandicapt familielid in een zorginstelling. “Zij hebben zich tot de Inspectie gewend, maar zijn ontevreden over de manier waarop de IGZ met hun klachten is omgegaan”, aldus Brenninkmeijer. De verstrekkende conclusies in het rapport van de Nationale Ombudsman hoeven niet per se gerechtvaardigd te zijn, het onderzoek is daarvoor te beperkt, stelt Klink. “Dat betekent niet”, gaat Klink verder, “dat het toezicht van de IGZ niet verder zou kunnen worden verbeterd. De IGZ werkt hier continu aan. De Inspectie heeft het Meerjarenbeleidsplan 2008-2011 waarin de koers wordt uitgezet. Jaarlijks verschijnt daarover een werkplan met een concrete invulling.” Het toezicht vindt volgens Klink plaats op basis van zelfregulering en ‘high trust, high penalty’, waarbij toezichthouders veel vrijheid krijgen maar ook hard bestraft worden.

Rol bij klachtafhandeling

De huidige klachtenbehandeling van de inspectie moet eveneens herzien worden, meent de ombudsman. Klink: “De Inspectie is echter geen bureau voor de afhandeling van individuele klachten. Die taak is op grond van de Wet klachtrecht cliënten in de zorg (Wkcz) bij de instanties zelf neergelegd.” Meldingen die bij de IGZ binnenkomen, worden gebruikt ter ondersteuning van het algemeen toezicht en voor het doorvoeren van instellingsbrede verbeteringen. “Deze verbreding gaat in principe niet in op de specifieke wensen van de individuele klagen.” Brenninkmeijer beveelt ook een nieuwe handreiking voor de IGZ aan. Klink meent echter dat de huidige leidraad uit 2007 prima invulling geeft aan de wensen van de ombudsman.

Recht op gezondheid

In het rapport oordeelt Brenninkmeijer ook dat het recht op gezondheid is geschonden. Hij beveelt aan om via wet- en regelgeving het recht op gezondheid en bescherming van de menswaardigheid te regelen. “Opgemerkt moet worden”, reageert Klink, “dat een recht op gezondheid niet bestaat. Wel moet de overheid maatregelen nemen om een goed stelsel van gezondheidszorg tot stand te brengen. Daar werkt het kabinet ook aan. Zo is het wetsvoorstel Wet cliëntenrechten zorg (Wcz) in afrondende fase.” (Zorgvisie – Mark van Dorresteijn)

Lees meer:

Reactie van Klink aan Ombudsman over rapport toezicht IGZ op gehandicaptenzorg (PDF)

Brief van Klink aan Tweede Kamer over rapport Nationale ombudsman (PDF)

Lees ook:

‘IGZ doet te weinig met klachten van burgers’

CIZ betreurt onjuiste kritiek in De Ombudsman

Ombudsman onderzoekt IGZ

Zorgvisie magazine

Interesse in meer achtergronden? Word nu abonnee van Zorgvisie.

9 REACTIES

  1. Lees alle reacties
  2. weet men wel wat MEE inhoud denk van niet anders denken jullie wel anders over mee daar is iedereen afhankelijk van daar mogen ze de subcidie niet afhalen houd men daar svp rekening mee je uitgekleed door de hoge rand daar in den HAAG pas op laat je niet pakken door minister KLINK VOOR HEM BEN JE GEWOON EEN NUMMER EN GEEN PATIËNT

  3. Niet alleen inspectie van de huizen,het materiaal,de hygiëne en dat soort zaken, maar ook van werkdruk, arbeidstijden, tekorten aan personeel en ook de prestaties van de toplaag, die zo vreselijk veel geld kost. En ja, onverwacht…. levert vast de meeste surprises op….

  4. In de brief van 12-02 2010 begint Klink minder vriendelijk over de IGZ als hier in Zorgvisie.Hij vervolgt dan met een ambtelijke woordenstroom die duidelijk zou moeten maken dat het allemaal goed komt. Hier is reden voor oprechte twijfel. Klagers hebben zich tot de Nationale Ombudsman gewend omdat hen het water aan de lippen stond . Daar is in de reactie van de minister niets van terug te vinden.Wordt gewoon weggepoetst met veel woorden.
    Het woord zou nu aan de Kamer moeten zijn. Als de huidige Kamer dit zo slikt zijn we dringend toe aan een andere samenstelling van de Kamer!

  5. De controlerende instantie creëert daarmee de twijfel t.a.v.1.haar kennis van zaken 2.haar betrouwbaarheid 3. haar corruptibiliteit. Immers om echt te controleren moet je de doelstellingen van de te controleren organisatie perfect kennen en destemeer weten wat daarvoor in de practische uitvoering geleverd moet worden. Je moet zien door de ogen van de kenner en op basis daarvan je observatie vaststellen. Het papierwerk is daarbij een check mogelijkheid van een lagere orde, maar komt wel van pas voor het aantonen van misstanden. JPM van ’t Hoff

  6. Vandaag nog beginnen met onaangekondigde bezoeken van de inspectie aan zorginstellingen.En niet alleen overdag ga ook in de avonden en nachten kijken.Je weet niet wat je meemaakt. Ik kom sinds medio 2007 in verpleeghuis/zorginstelling.

Geef uw reactie

Om te kunnen reageren moet u ingelogd zijn. Heeft u nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.