Leyden Academy: stel ‘leefplezier’ boven zorg

De Leyden Academy on Vitality and Ageing wil in de pilot-project ‘Leefplezierplan voor de zorg’ ruimte scheppen voor wat ouderen echt willen. Het experiment moet een nieuwe vorm van verantwoording van kwaliteit opleveren, op basis van de verhalen van ouderen.
Joris Slaets450.jpg

De Leyden Academy wil in de pilot onderzoeken wat er gebeurt met de kwaliteit van zorg als de wensen en verlangens van individuele ouderen echt centraal staan in verpleeghuizen. Het idee is allerlei normen en protocollen, die vooral zijn ontwikkeld om de veiligheid van bewoners te waarborgen en te voorzien in hun medische behoeften, zorgprofessionals in de weg staan om te doen wat kwetsbare ouderen graag willen. Voor deze mensen, die in de laatste fase van hun leven zijn, is positief welbevinden minstens zo belangrijk als het voorkomen van narigheid en ongelukken, stelt projectleider Joris Slaets, hoogleraar ouderengeneeskunde en directeur van Leyden Academy: ‘We moeten die zorgbril eens afzetten. Wat maakt het leven de moeite waard? Laten we mensen de ruimte geven om te doen wat zij graag willen doen en de persoon te zijn die zij graag willen zijn. Wat gebeurt er als je dit in de langdurige zorg als uitgangspunt kiest en als maatstaf neemt voor kwaliteit? Dit is de inzet van de pilot ‘Leefplezierplan voor de zorg’.’

‘Leefplezierplan’
Beter tegemoetkomen aan persoonlijke wensen en verlangens vraagt volgens Slaets dat verpleegkundigen en verzorgenden de bewoners beter leren kennen: wat is hun verhaal, wat geeft hun leven kleur? Deze inzichten vormen het uitgangspunt van het ‘leefplezierplan’, met daarin ook aandacht voor de rollen van familie en mantelzorgers en de dilemma’s die in de praktijk ontstaan. Want wat bewoners en hun dierbaren graag willen, schuurt haast onvermijdelijk met wat er mag, kan, of ‘hoe het hoort’. Slaets: ‘Daar moeten we met elkaar de benodigde ruimte creëren.’

Verantwoording kwaliteit
Belangrijk element in de pilot is het zichtbaar maken van de kwaliteit die voortkomt uit deze nieuwe aanpak. De komende twee jaar werkt Leyden Academy aan de ontwikkeling van een nieuwe methodiek voor in- en externe verantwoording van kwaliteit op basis van narratieven, de verhalen van mensen zelf. Dit gebeurt vanuit het primaire proces in de zorginstellingen en in samenspraak met het ministerie van VWS en het Zorginstituut. Ook zijn enkele zorgkantoren betrokken bij dit experiment. De pilot heeft een looptijd van twee jaar en er doen tien Nederlandse instellingen mee, zeer divers in omvang en opzet. De teams worden initieel getraind in de basismethodiek van de zogeheten ‘Doodle Me’-tool van The Generation Keeper, een methode om zonder standaard vragenlijsten en vanuit een persoonlijke relatie de oudere als persoon te leren kennen. Beoogd eindproduct is een breder inzetbaar trainings- en implementatietraject voor zorgorganisaties, inclusief contextuele randvoorwaarden in het primaire proces die het personeel in staat moeten stellen om hieraan adequaat en met plezier invulling te geven. De pilot gaat in april 2017 van start.

Ouderenzorg
In het dossier ouderenzorg draait het om langer thuis wonen, verpleeghuizen en gezond blijven. >> Bekijk het dossier

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.