Lufthansa tevreden over ecg aan boord vliegtuigen

De Duitse luchtvaartmaatschappij Lufthansa maakt sinds januari gebruik van een draagbare ecg-toepassing. Cabinepersoneel kan indien nodig tijdens een vlucht een hartfilmpje maken van een passagier en dit direct laten beoordelen door een cardioloog op de grond.

Artikel bewaren

U heeft een account nodig om artikelen in uw profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
ECG
© kasto / Fotolia

Dat schrijft het platform QruxxTech. De cardioloog beoordeelt het elektrocardiogram (ecg) en geeft het cabinepersoneel en de piloot vervolgens advies over eventueel medisch ingrijpen en de te volgen route. Het kan bijvoorbeeld zijn dat een tussenlanding noodzakelijk is.

Naarmate er meer oudere mensen langeafstandsvluchten maken, komen medische noodgevallen aan boord vaker voor, aldus QruxxTech. Bijzonder kritisch zijn cardiovasculaire klachten. Hierbij is een snelle en gerichte behandeling cruciaal voor de overlevingskansen van de passagier.

Ecg zonder ervaring

Om die reden gebruikt de Duitse luchtvaartmaatschappij Lufthansa het mobiele ecg-systeem CardioSecur sinds januari 2018 bij alle toestellen van het type A380.

Het cabinepersoneel kan volgens de fabrikant zonder cardiologische ervaring gebruikmaken van het lichtgewicht systeem. Het systeem stuurt het hartfilmpje vervolgens naar de alarmcentrale International SOS, waarna het advies van de cardioloog over behandeling en route volgt.

Medische dienst

Het systeem wordt per vliegtuig gemiddeld twee keer per maand gebruikt. Sven-Karsten Peters, als cardioloog verbonden aan de medische dienst van Lufthansa, is enthousiast. ‘De ernst van de symptomen hangt niet noodzakelijkerwijs samen met de ernst van de aandoening. Daarom is het moeilijk om te beoordelen of een tussenlanding voor medische behandeling noodzakelijk is. Dit geldt zowel voor de bemanning als voor artsen op de grond die niet beschikken over een ecg. CardioSecur’s 12-leads ecg-gegevens bieden artsen een meer gedetailleerde basis voor besluitvorming.’

 

2 REACTIES

  1. Lees alle reacties
  2. Ik vraag me af of dit in de praktijk nuttig gaat zijn. Bij acuut hartfalen moet je binnen 90 seconden ingrijpen om een succespercentage van 70% te halen. Elke minuut dat dat langer duurt daalt het met 10%, dus na een minuut of 7 zijn de kansen op overleven zonder zwaar hersenletsel door zuurstofgebrek zeer klein geworden.

    Voor dat ingrijpen hebben de betere maatschappijen al een defibrillator aan boord, en als er gedefibrilleerd is wordt toch automatisch een tussenlanding gemaakt. Dus wat voegt het ECG-apparaat dan toe?

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet u ingelogd zijn. Heeft u nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.