De Duitse luchtvaartmaatschappij Lufthansa maakt sinds januari gebruik van een draagbare ecg-toepassing. Cabinepersoneel kan indien nodig tijdens een vlucht een hartfilmpje maken van een passagier en dit direct laten beoordelen door een cardioloog op de grond.
Dat schrijft het platform QruxxTech.
Nog goed te weten: de defibrillatoren aan boord van vliegtuigen functioneren ook als diagnosticum voor het fibrilleren. Daar heb je dus ook geen ECG-apparaat voor nodig.
Ik vraag me af of dit in de praktijk nuttig gaat zijn. Bij acuut hartfalen moet je binnen 90 seconden ingrijpen om een succespercentage van 70% te halen. Elke minuut dat dat langer duurt daalt het met 10%, dus na een minuut of 7 zijn de kansen op overleven zonder zwaar hersenletsel door zuurstofgebrek zeer klein geworden.
Voor dat ingrijpen hebben de betere maatschappijen al een defibrillator aan boord, en als er gedefibrilleerd is wordt toch automatisch een tussenlanding gemaakt. Dus wat voegt het ECG-apparaat dan toe?