LVVP: ‘Schippers dwingt tot wurgcontracten met verzekeraars’

Minister Edith Schippers van VWS wil overschrijdingen in de zorg vooral verhalen op niet-gecontracteerde zorgaanbieders. Dat dwingt zorgaanbieders tot het sluiten van wurgcontracten met zorgverzekeraars, stelt de Landelijke Vereniging van Vrijgevestigde Psychologen & Psychotherapeuten (LVVP).

Artikel bewaren

U heeft een account nodig om artikelen in uw profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
LVVP: ‘Schippers dwingt tot wurgcontracten met verzekeraars’
Foto: ANP

Minister Schippers wil zorgverzekeraars meer ruimte geven voor selectieve zorginkoop. In het stelsel van gereguleerde marktwerking hebben de verzekeraars de taak om namens hun verzekerden zorg van hogere kwaliteit en met een betere service in te kopen voor minder geld, zo schrijft zij in het voorstel voor aanpassing van de Wet marktwerking gezondheidszorg (WMG). Maar daarvoor moet het voor zorgaanbieders wel aantrekkelijk zijn om een contract af te sluiten met verzekeraars. ‘Als het verschil tussen de vergoeding voor de geleverde zorg zonder en met contract onvoldoende is, wordt het voor de zorgaanbieder aantrekkelijk om geen contract af te sluiten. Dit

9
64

Wilt u dit premium artikel verder lezen?

Sluit eenvoudig een proefmaand af en lees al onze premium artikelen.

Bent u al abonnee? Log dan in en lees verder.

9 REACTIES

  1. Het beleid van Minister Schippers is helamaal niet gericht op een vrije keuze; integendeel. Het beleid is er juist op gericht om de vrije keuze te beperken omdat het Kabinet bang is dat bij een vrije keuze ook de vraag en daarmee de kosten toenemen. De vrije keuze wordt dus beperkt met als doel kostenbehersing door: inkoopbeleid en budgettering.

  2. Lees alle reacties
  3. O ja ik werk nu 3 jaar zonder contracten. Heerlijk. Ik verdien veel minder geld maar als ik zie hoe mijn collega s nu al bezig zijn met het lezen van de ( rare) contracten voor 2016….inmiddels alweer 20 uur verloren aan lezen! Dan ben ik zo blij! En denkt u nu dat ik slechte zorg verleen? echt niet ik ben ervaren goed opgeleid school bij maar weiger slaaf te worden van de ……bende.
    Elk jaar die stress van die contracten en het hele jaar moeten blijven rekenen controleren wel/niet binnen budget..Ik schat op jaarbasi gaat er zo ,n 60 uur verloeren aan dit adm. gedoe in een vrijgevestigde praktijk. Jammer he en dat noemt de minister kwaliteit neen dat is bureaucratie

  4. Deze minister deze VVD : marktwerking/ dbc: Misleidend!
    Wat betekenen woorden gebruikt door minister/ nza/ zorgverzkeraars nu in 2015:
     Kwalitiet= nu bezuiniging
    NZA= nederlandse ziektekostenverzekeraars autoriteit.
    Kartelvorming nu is toegestane machtsmonopolie van de ZV
    GKMitrasing: ik hoop voor dat u genoeg geld heeft en geen zorg nodig zult hebben. Wellicht is dat zo anders zou u anders reageren.
    De VVD komt met deze brute veranderingen dat kan zij ok want VVD ers hebben meer geld. Zie ook hun spoorbeleid; zij zijn voor marktwerking maar hoeveel VVD-ers treinen er eigenlijk??
    ja er moet en kan bezuinigd worden. Maar niet zo. toch maar eesn et programma van de SP lezen jongens en meisjes

  5. Het probleem van de ongelijkwaardige machtsverdeling tussen zorgverzekeraar en zorgaanbieder wordt in stand gehouden door de Mededingingswet. Aan de ene kant de individuele zorgaanbieder die gedwongen wordt te contracteren, aan de andere kant de zorgverzekeraar die niet hoeft te contracteren. Hoe ongelijker wil je het hebben. Op Hetroermoetom debat gisteravond maakte de minister duidelijk dat de Mededingingswet niet zal worden veranderd. Wel vindt ze dat een gesprek tussen zorgaanbieder en zorgverzekeraar mogelijk zou moeten zijn, maar weigert vooralsnog de oorzaak daarvan, de ongelijke machtsverhouding, veroorzaakt door de mededingingswet, aan te pakken. En zorgt en passant ervoor dat met dit wetsontwerp de ongelijkheid alleen maar wordt vergroot. 

  6. deze mini-ster laat zich helaas leiden door het principe dat zorg betaalbaar moet blijven voor de belastingbetalers, zonodig ten koste van degenen die op zorg zijn aangewezen. ze verzuimt de belastingbetaler te vertellen, dat door dit beleid de zorg onbetaalbaar dreigt te worden, als de belastingbetaler die (alsnog) nodig mocht hebben.
    daarnaast heeft ze de verzekeraars toen ze die de regierol gaf over de inkoop van zorg, feitelijk twee oligopolies gegeven. het eerste is een vraagmonopolie: als pseudo-zorgvragers (niet de verzekeraar heeft immers de zorg nodig, maar diens verzekerden) vormen ze een oligopolie tegenover de vele zorgaanbieders (die deels bovendien worden geremd in hun pogingen hun marktpositie te versterken). en door de vele fusies vormen zij een oligopolie tegenover de verzekerden (die bovendien verplicht zijn, een verzekering af te nemen). het zal duidelijk zijn dat de verzekeraars hier goed garen bij weten te spinnen.

  7. Door de strikte budgettering lopen de wachtlijsten weer op. Voor een ‘eenvoudige’ galblaas operatie op verschillende plaatsen in Nederland 20 weken.
    Volgens een inkoper van zorg: Zorgverleners moeten meer aan zorgspreiding doen. De patient vindt het tegenwoordig normaal dat hij binnen 2/3 weken wordt behandeld.
    U denkt ‘ 20 weken wachten’ is te gortig en belt met uw zorgbemiddelaar. Deze bemiddelt u naar een zelfstandig behandelcentrum waar zij een contract mee hebben. Door deze bemiddeling(en) overschrijdt het ZBC haar budget. Bij de jaarlijkse afrekening tussen verzekeraar en ZBC wordt deze ‘overproductie’ door de verzekeraar terug gevorderd. De patient is geopereerd, alle kosten zijn door het ZBC betaald en moet nu ook het gedeclareerde bedrag aan de verzekeraar terug betalen. Deze behandeling (uitgevoerd werk) heeft dus geen inkomsten inkomsten gegenereerd maar veel geld gekost voor het ZBC.
    Nu de zorgverzekeraar. De premies zijn allang door de patient betaald. De operatie is voor de verzekeraar is echter gratis uitgevoerd.
    Let wel, het gaat hier om verzekerde zorg uit het basispakket. Het aantal galblaas operaties in Nederland staat al jarenlang op het zelfde niveau. Praktijkvariatie is nauwelijks mogelijk.
    Begrijpt u het geweldige Nederlandse zorgstelsel nog?
    Ik hoop voor u dat u de eerst komende jaren gevijrwaard wordt van deze wanorde.
    Ton Manuel

  8. Bericht aan minister Schippers:
    Niet gecontracteerde zorg is niet per definitie gelijk aan slechte zorg!!! Sterker nog, de zorgverlener zonder contract kan veel meer tijd besteden aan zijn cliënten i.p.v. het verspillen van tijd aan door de verzekeraars opgedrongen administratieve rompslomp. Het is dus heel goed mogelijk dat niet gecontracteerde zorg veel beter is dan gecontracteerde zorg.
    Als uw plannen doorgaan bepalen alleen de verzekeraars wie er in zorgland kunnen werken en wie niet. Verzekeraars sturen vooralsnog hoofdzakelijk op GELD, niet op kwaliteit.
    De wel gecontacteerde zorgverleners zijn nu al onderworpen aan de grillen van de verzekeraars (voorbeeld van een vriendin met eigen praktijk: haar gecontracteerde budget wordt in 2015 budget gehalveerd zonder onderbouwende reden). Op deze wijze wordt het voor de zorgverlener onmogelijk gemaakt om langer dan een jaar te plannen, te investeren in innovatie enz.
    Ervaren zorgverleners vluchten naar het buitenland of stoppen. Ik verwacht dat we binnen 5 jaar een te kort aan zorgverleners hebben. Zet deze alvast maar op papier voor de parlementaire over de teloorgang van de zorg in Nederland enquête die ongetwijfeld binnen 10 jaar gaat plaatsvinden.

  9. Men krijgt het in de gaten.. wordt al jaren toegepast in de huisartsenzorg. 2010: “Als in Nederland meerwerk (in de hand gewerkt door factoren als vergrijzing, nieuwe innovatieve medische ontwikkelingen etc), wordt geduid als ineffectief met korting als gevolg voor….de zorgverleners(!!!) dan kunnen we met een stijgende zorgvraag nog onze lol wel op”

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet u ingelogd zijn. Heeft u nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.