Europese Patient Summary is urgent

Spoedzorg voor patiënten uit EU-landen verloopt binnenkort via 'contactpunten e-health'. Die leveren de gezondheidsgegevens van de buitenlandse patiënt. Nederland sluit als laatste aan.

Artikel bewaren

U heeft een account nodig om artikelen in uw profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Foto: Schultzfoto/Fotolia

Een Franse toerist wordt in Haarlem aangereden door een auto en met verwondingen overgebracht naar de spoedeisende hulp (seh) van het Spaarne Gasthuis. De patiënt identificeert zich met paspoort, rijbewijs of verzekeringskaart. De verpleegkundige die de triage doet, kan – mits de toerist hiervoor toestemming geeft – via het National Contact Point e-Health (NCPeH) zijn patiëntsamenvatting (Patient Summary) opvragen. Het NCPeH van Nederland neemt contact op met het contactpunt e-health in Frankrijk, dat de patiëntsamenvatting van de Fransman ophaalt en doorstuurt naar het Nederlandse NCPeH. Dat geeft de samenvatting door aan de seh-arts in Haarlem. Die weet nu de achtergrond

1
154

Wilt u onbeperkt toegang tot de Zorgvisie magazine artikelen?

De Zorgvisie magazine artikelen zijn exclusief voor onze Zorgvisie Professional abonnees. Deze abonnees ontvangen 12x per jaar een print exemplaar van Zorgvisie magazine en hebben volledig en onbeperkt toegang tot de gehele website, inclusief het digitale archief van de printexemplaren van Zorgvisie magazine.

Hebt u een Zorgvisie Compact abonnement en wilt u ook alle magazine artikelen lezen? Dat kan, sluit dan uw abonnement over naar een Zorgvisie Professional abonnement.

Heeft u al een Zorgvisie Professional abonnement? Log dan hier in

1 REACTIE

  1. Een heel interessante ontwikkeling, die in ieder geval laat zien dat er behoefte is aan betere uitwisseling van patient informatie.
    Het zou prachtig zijn als MediPrepare oplossing hier in zou passen. De patient heeft 100% controle op zijn eigen gegevens. Kan digitaal of in print deze delen met wie hij maar wil.
    Met de MediPrepare online oplossing kan de patient zelf een professionele samenvatting maken, meenemen op reis en in de taal van het land van bestemming. De reiziger kan dit doen uit voorzorg of als hij een arts moet bezoeken die geen toegang heeft tot zijn gegevens. Deze oplossing is nu al direct beschikbaar. Dit zou een mooie tussenstap zijn.
    Deze intelligente en dynamische software leidt de patient door meer dan 1000 vragen. Invullen kost de patient eenmalig niet meer dan 10-25 minuten. Of bij veel aandoeningen kan het tussen de 25 en 55 minuten zijn. Een laagdrempelige oplossing die nu al beschikbaar is en getest in drie pilots. Patiënten kunnen dit al gebruiken en hoeven niet te wachten. Harry Hendrickx, CEO MediPrepare

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet u ingelogd zijn. Heeft u nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.