Kennisorganisatie Vilans bepleitte onlangs om digibeten meer te betrekken bij de ontwikkeling van ict-oplossingen. Het is een verzoek dat ik gedurende mijn loopbaan van dertig jaar binnen de zorg en ict regelmatig gehoord heb. Tegelijkertijd verbaas ik me erover dat er dus nog steeds digibeten werken in de zorg. Bij veel zorgmedewerkers is vooral de (inter)menselijke kant sterk ontwikkeld. Voor de primaire uitoefening van het beroep is dit heel belangrijk. Maar er moet ook aandacht zijn voor de benodigde (ict-)kennis om mee te kunnen in werk en maatschappij.
Gebruikers-interactie
In alle ontwikkelingen die tegenwoordig worden gedaan in de ict, heeft gebruikers-interactie een serieuze plaats gekregen. We noemen het vaak User Experience Design. Daarbij worden gebruikers betrokken die meer-dan-gemiddelde affiniteit hebben met de ict in de zorg.
Ict helpt zorgmedewerkers
Toepassing van ict moet helpen de gevolgen van vergrijzing van de doelgroep te beperken. En het moet het contingent zorgmedewerkers helpen bij de zorg voor cliënten en patiënten. Sterker nog: zonder ict wordt dit een mission impossible. Bij de ontwikkeling van ict-oplossingen voor de zorg dient, met diverse gebruikers, zorgmedewerkers en patiënten, beter afgestemd te worden hoe deze optimaal kunnen ondersteunen bij het doel dat wordt nagestreefd.
Scholing
Ik wil ervoor pleiten dat kennis van de ict-toepassingen in de breedste zin onderdeel wordt van de scholing van alle inwoners van dit land. En op scholen voor zorgonderwijs dient ict een serieuze plaats te krijgen. Medewerkers in de zorg roep ik op om anders naar technologie te gaan kijken en techniek binnen de zorg meer te omarmen. Het management van zorgorganisaties dient oog te hebben voor de bedrijfsmatige, maar ook voor de zorginhoudelijke kant van ict. En bij ict-leveranciers ligt de schone taak om de beste oplossingen te leveren die bijdragen aan verdere modernisering van de zorg.
Samen van digibeet naar digibeter!
Door: Eddy van de Werken, productmanager bij Centric en voorzitter OIZ