Het Martini Ziekenhuis boekte in 2009 2,5 miljoen euro winst onder de nieuwe bestuursvoorzitter Hans Feenstra. Het aantal patiënten dat het ziekenhuis bezocht, is gegroeid met iets meer dan vijf procent. Het ziekenhuis richtte de behandeling van een aantal patiëntgroepen efficiënter en patiëntvriendelijker in door middel van nieuwe zorgprogramma’s en zorgpaden, waarin het diagnose- en behandeltraject goed op elkaar is afgestemd.
Kostenbesparing
Daarnaast bespaarde het ziekenhuis op de kosten. Feenstra: “We hebben afgelopen jaar een flinke slag gemaakt door efficiënter in te kopen, scherper op de registratie van behandelingen te letten en kritischer te kijken naar het invullen van nieuwe vacatures.” Sinds 1 januari 2010 heeft het ziekenhuis bovendien resultaatverantwoordelijke eenheden (rve’s). “Door verantwoordelijkheden en bevoegdheden lager in de organisatie – binnen de RVE’s – te leggen, ontstaat daar meer ruimte voor ondernemerschap”, denkt Feenstra.
Eigen vermogen
Feenstra zit voor de komende jaren op verdere groei en efficiëntie. “Er komen van overheidswege bezuinigingen aan en we moeten ons eigen vermogen verder versterken. Onze doelstelling is van de huidige zes procent eigen vermogen de komende jaren te groeien naar vijftien procent. Het landelijke gemiddelde lag in 2008 op twaalf procent. (Zorgvisie – Krista Kroon)
Lees ook:
Hans Feenstra nieuwe bestuurder Martini Ziekenhuis
Thiadens neemt afscheid van Martini Ziekenhuis
Remkes: Nooit meer vier ton bij ontslag Martini
Zorgvisie magazine
Interesse in meer achtergronden? Word nu abonnee van Zorgvisie.
Het blijkt iedere keer weer dat als je als Ondernemer in de Zorg werkt het Zorgbedrijf ” Winst ” kan opleveren. Het is een goede zaak , dat je winst weer stopt in de Zorg. Politiek heeft het draagvlak en dat is belangrijk in deze tijden van ” Crisis ” en Verkiezingen.