Meer leren van heropnames

Een middelgroot ziekenhuis heeft zes ongeplande heropnames per dag. Een deel daarvan is vermijdbaar.
Bart_2016_450.jpg

Als een garage elke dag zes auto’s terugkrijgt na een reparatie, dan zou het bedrijf alles op alles zetten om te achterhalen wat de oorzaak is. In de ziekenhuizen gaat dat anders. Per jaar heeft een middelgroot ziekenhuis zo’n 2300 ongeplande heropnames. Dat heeft De Praktijk Index becijferd op basis van data uit de Landelijke basisregistratie ziekenhuizen. Zes patiënten die per dag ongepland terugkomen. Elke dag weer. Dat zijn er best wel veel.

Geen zicht op heropnames

Een ongeplande heropname is een ongewenste gebeurtenis die artsen en patiënten ongetwijfeld graag zouden voorkomen. Niet alle heropnames zijn vermijdbaar. Er kunnen zich altijd onvoorziene complicaties voordoen. Maar er kunnen wel degelijk lessen worden getrokken uit ongeplande heropnames. Je zou verwachten dat dit hoge prioriteit heeft in ziekenhuizen. Maar dat is niet zo. De meeste ziekenhuizen hebben nauwelijks inzicht in heropnames, laat staan dat ze er wat mee doen.

Weerstand artsen

Van medisch specialisten valt dit te begrijpen. Ze hebben maar tien minuten per patiënt en worden opgeslokt door de dagelijkse hectiek. Bovendien hebben ze al zo veel administratie voor allerlei kwaliteitsregistraties en verantwoordingsverplichtingen. Daarnaast is er een gebrek aan vertrouwen dat de buitenwereld de informatie wel op de juiste manier gebruikt. Als artsen alleen maar worden afgerekend op een percentage aan heropnames, schieten ze in de weerstand. Ze zetten vraagtekens bij de cijfers en de methode om die te produceren. Is er wel voldoende rekening gehouden met de casemix van patiënten?

Selectie van heropnames

Dat is zonde van de energie. Er is een andere manier. Ziekenhuizen zitten, vaak zonder dat ze het zelf weten, op een schat aan informatie. Denk bijvoorbeeld aan medische administratieve gegevens over ziekenhuisopnames, diagnoses en verrichtingen. Experts kunnen in deze berg aan medische data patronen herkennen en sets van opmerkelijke cases van heropnames selecteren voor artsen en verpleegkundigen. ‘Neem bijvoorbeeld eens de patiënten onder de loep die na een blaasoperatie onverwacht terugkomen met een infectie of een bloeding’, zegt André van der Veen, directeur van De Praktijk Index. ‘Wist u dat deze patiënten terugkomen? Schatte u de kans op heropname op voorhand hoog in? Had het ziekenhuis desondanks iets kunnen doen om deze te voorkomen? Kunt u hier iets van leren?’

Patiënten van vlees en bloed

Het vak van snijdende specialismen is risicovol. Het is vaak razendknap wat specialisten voor elkaar krijgen. Iedereen begrijpt dat er soms ongewenste uitkomsten zijn. Dat gebeurt niet moedwillig. Waar het om gaat is dat specialisten leren van fouten. ‘De kunst is om de medische data te veranderen in patiënten van vlees en bloed, die specialisten weer herkennen als mijn patiënten’, zegt expert Loes Schouten. Misschien kunnen ze een deel van de heropnames voorkomen door iets anders te werken. De kunst is om artsen en specialisten aan te spreken op hun intrinsieke motivatie om de zorg beter te maken. Elke complicatie die daarmee wordt voorkomen, is waardevol. 

Patiëntveiligheid
Patiënten en cliënten moeten kunnen rekenen op veilige zorg. Soms gaan er dingen mis en dat leidt tot incidenten en calamiteiten. Zorginstellingen zijn verplicht calamiteiten te melden bij de Inspectie voor de Gezondheidszorg. Evenals een patiënt of diens naaste kan de Inspectie een tuchtzaak aanhangig maken. >> Bekijk het dossier

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.