Meer onderscheid nodig tussen zorgverzekeraars

Zorgverzekeraars zouden zich sterker van elkaar moeten onderscheiden. Dat is ook beter voor de klant, zeggen de ACM en de NZa.
onderscheid.adobestock.jpg
Foto: Adobestock

Verbeteren dienstverlening

De grote zorgverzekeraars kunnen zich meer onderscheiden op dienstverlening en collectieve verzekeringen. Van betere dienstverlening profiteren verzekerden niet alleen direct, het draagt ook bij aan de kwaliteit en diversiteit van het aanbod van zorg. Ook met op maat gesneden collectieve verzekeringen kunnen zorgverzekeraars bijdragen aan een betere kwaliteit van de zorg en preventie.

ACM en NZa

Dit blijkt uit gezamenlijk onderzoek van de Autoriteit Consument & Markt en de Nederlandse Zorgautoriteit. Het onderzoek kijkt naar de ruimte die zorgverzekeraars hebben om zich meer van elkaar te onderscheiden. Meer onderscheid tussen zorgverzekeraars geeft patiënten en verzekerden meer mogelijkheden om te kiezen voor wat zij belangrijk vinden, zowel bij hun keuze van een polis als bij het selecteren van een zorgaanbieder.

Advies en bemiddeling

Zorgverzekeraars kunnen de dienstverlening onder andere verbeteren door actiever hun verzekerden te benaderen voor zorgbemiddeling of zorgadvies. Tot nu toe worden zorgverzekeraars weinig door hun verzekerden of de maatschappij gestimuleerd om hierin te investeren. Veel verzekerden weten zelfs niet dat zorgverzekeraars deze diensten aanbieden. Aan de andere kant, als verzekerden gebruik maken van de adviezen van hun verzekeraar, zijn zij hier over het algemeen tevreden over. Verzekeraars kunnen hier meer doen. Met een goed zorgadvies of door zorgbemiddeling kunnen verzekerden betere keuzes maken tussen zorgaanbieders. Dat komt ook de kwaliteit van het zorgaanbod ten goede. Het werkt ook andersom, zo stellen ACM en NZa: meer aandacht van verzekerden voor advies en ondersteuning van de zorgverzekeraar stimuleert verzekeraars om hier meer mee te doen.

Collectieve verzekeringen

Verzekeraars zouden in hun collectieve verzekeringen meer aandacht moeten hebben voor zorgkwaliteit en preventie. Hiervoor is veel minder ruimte bij de individuele verzekeringen, want daar profileren zorgverzekeraars zich vooral op premie en keuzevrijheid. Bijna zeventig procent van de verzekerden is aangesloten bij een collectief. Voorbeelden zijn collectieve verzekeringen van gemeenten voor mensen met een minimum inkomen en werkgevers met veel kantoorpersoneel. De werkgevers kunnen bijvoorbeeld afspraken maken met zorgverzekeraars over preventie voor RSI of lage rugpijn. Veel van de bestaande collectieve verzekeringen bieden nu geen op maat gesneden zorg, maar slechts een prijsvoordeel.

Dossier Governance
In het dossier Governance staan artikelen over de wijze van besturen, de gedragscode en het toezicht op organisaties.
Lees meer >>

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.