‘Mensen verdwalen in de Wlz’

Zorggebruikers verdwalen in de Wlz. Ze vinden het proces om passende zorg aan te vragen te ingewikkeld en hebben het idee dat professionals en instanties niet domeinoverstijgend te werk gaan. Dat blijkt uit onderzoek van vier organisaties.
Onduidelijkheid - Fotolia - 400.jpg
Foto: Fotolia

Het onderzoek is uitgevoerd door Patiëntenfederatie Nederland, Ieder(in), Ypsilon en MIND/LPGGz. In totaal vroegen ze daarvoor 384 mensen, en naasten van mensen, naar hun ervaringen met de Wlz. De belangrijkste conclusie: mensen die langdurige zorg nodig hebben raken de weg kwijt in de Wlz, zo meldt Ieder(in). Ze vinden het zorgsysteem te ingewikkeld en moeten lang zoeken naar het juiste loket. In sommige gevallen leidt dat ertoe dat ze het opgeven en alles laten regelen door een professional, maar dat heeft tot gevolg dat ze zelf weinig inspraak en keuzemogelijkheden hebben. Als ze de juiste informatie al weten te vinden, begrijpen de mensen die vaak niet. Bovendien merken ze in de praktijk dat de professionals en instanties waarmee ze te maken krijgen wel veel weten over hun eigen domein, maar niet over de andere. Dat leidt ertoe dat ze onvolledige informatie krijgen of bij een verkeerde instantie terechtkomen, stellen de onderzoekers.

Ondersteuning in Wlz
Een groot deel van de ondervraagde mensen liet weten behoefte te hebben aan een ondersteuning die hen tijdens het hele traject bijstaat. Die ondersteuner moet hen volledig informeren over de opties die ze hebben en ook helpen om keuzes te maken. ‘Iemand met kennis van de gehele route en die mee kan denken met de persoonlijke situatie en kan doorverwijzen naar de juiste instanties’, dat is volgens de onderzoekers wat de cliënten graag willen. Er is al wel een onafhankelijke cliëntondersteuner voor de Wmo en Wlz, maar die kennen veel cliënten niet, blijkt uit het rapport.

Wlz verbeteren
Aan de hand van de resultaten, stellen de vier partijen dat professionals en instanties niet moeten denken vanuit hoe het stelsel is georganiseerd, maar vanuit wat de cliënt nodig heeft. Daarnaast moet de informatie niet alleen makkelijker te vinden zijn, bijvoorbeeld op een centrale plek, maar vooral ook duidelijker. Tot slot denken de vier dat er passende ondersteuning moet komen zodat cliënten en hun naasten volledig geïnformeerd worden.  ‘Zorgkantoren en gemeenten moeten samenwerken en investeren in ondersteuners die met mensen meedenken, het stelsel kennen, mensen volledig informeren en te vinden zijn voor mensen op de juiste momenten.’

Transitie langdurige zorg
De AWBZ gaat in delen over naar de Wmo en de Zorgverzekeringswet. Ook de Participatiewet en de Wet jeugdzorg worden gedecentraliseerd. Hoe verloopt deze enorme stelselwijziging? Lees meer>>

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.