Minder ziekenhuisopnames in Zaanstreek dankzij eGPO

Elektronisch gestructureerd patiëntenoverleg (eGPO) leidt in de regio Zaanstreek-Waterland tot een aanzienlijke daling van het aantal ziekenhuisopnames van kwetsbare ouderen. In een van de deelnemende huisartsenpraktijken was de daling bijna 50 procent.

Artikel bewaren

U heeft een account nodig om artikelen in uw profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
eGPO
Monet/stock.adobe.com

‘Dit systeem helpt ons om op een andere manier naar de patiënt te kijken en de patiënt bij de zorg te betrekken’, zegt huisarts Liesbeth Vos in Skipr over het eGPO-project. Aan het project nemen 55 praktijkhoudende huisartsen in de regio Zaanstreek-Waterland deel. Zorgverzekeraar Zilveren Kruis financiert het initiatief. Het digitaal overleg vindt plaats tussen huisartsen, wijkverpleegkundigen en andere zorgverleners in de eerste lijn.

Eerder in beeld

Dankzij eGPO hebben huisartsen eerder in beeld waar zorg moet worden verleend. Zo kun je crisissituaties voorkomen, aldus de initiatiefnemers. Het aantal ziekenhuisopnames daalt hierdoor. Bij Daan & Van Ardenne huisartsen in Purmerend, een van de deelnemende praktijken, daalde het aantal opnames met 48 procent. Voor de start van de multidisciplinaire samenwerking in 2015 werden 96 mensen van 75 jaar en ouder opgenomen in het ziekenhuis. Een jaar later waren dat er 47.

eGPO en behandelplan

Een ander voordeel van eGPO is dat patiënten meer invloed hebben op het behandelplan, aldus Liesbeth Vos in Skipr. ‘Voordat we met de multidisciplinaire samenwerking aan de slag gaan, wordt er een zorgbehandelplan opgesteld. Hierin krijgt de patiënt de ruimte om aan te geven waar de behoefte ligt. De patiënt, of diens mantelzorger, kan het dossier zelf ook inzien. Dat is met name een pre voor mantelzorgers van patiënten met dementie. Er zijn korte lijnen met de casemanager en de specialist ouderengeneeskunde.’

Geluid van de toekomst

Volgens Vos is multidisciplinair samenwerken met digitale hulpmiddelen ‘het geluid van de toekomst. We denken als huisarts vaak dat we het wel goed doen in de ouderenzorg. Toch is onze benaderwijze vaak wat verouderd. De patiënt wordt zelden gevraagd wat hij of zij zelf wil. Dat doen we nu steeds bewuster. De patiënt krijgt meer regie. Tegelijkertijd zoeken we de verbinding met elkaar en kijken we hoe we als zorgverleners elkaar kunnen versterken om de patiënt de best mogelijke zorg te bieden.’

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet u ingelogd zijn. Heeft u nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.