SkinVision moet met nieuwe financiering 250.000 levens redden’

De Nederlandse huidkanker-app SkinVision heeft 6,5 miljoen euro aan nieuwe financiering opgehaald. ‘Dit bedrag zal een belangrijke rol spelen in ons streven om in de komende tien jaar 250.000 levens te redden’, aldus CEO Erik de Heus.

Artikel bewaren

U heeft een account nodig om artikelen in uw profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
huidkanker

De Amsterdamse maker heeft het groeikapitaal opgehaald bij bestaande investeerders Leo Pharma, PHS Fund en meerdere nieuwe kapitaalkrachtige privé-investeerders.

Kunstmatige intelligentie

Omdat het Nederlandse gezondheidssysteem voornamelijk is ingericht op genezing en niet op voorkoming, ontwikkelde De Heus een app waarbij het mogelijk is moedervlekken en andere huidaandoeningen te controleren. Verdachte plekjes op de huid worden gefotografeerd, en daaropvolgend krijgen gebruikers door middel van kunstmatige intelligentie en een ‘database’ binnen enkele seconden een risicoanalyse terug.

Consumenten die onder de categorie verhoogd risico vallen worden doorverwezen naar de huisarts. Consumenten die onder de categorie medium risico vallen worden aangeraden de vlek regelmatig te controleren.

Enorme groei

Het bedrijf werd in 2012 gelanceerd onder de naam Skin Scan. Voorheen haalde het al eens eerder rond de 6 miljoen euro op en in 2015 kwam daar nog eens 3 miljoen euro bij. De nieuwe financiering speelt volgens De Heus een cruciale rol in het streven om in de toekomst 250.000 levens te redden.

‘We hebben het afgelopen jaar een enorme groei doorgemaakt. De investering zal ons helpen onze partnerschappen uit te breiden en ervoor zorgen dat zoveel mogelijk mensen toegang krijgen tot de technologie. Door de reusachtige database kan kunstmatige intelligentie tegen lage kosten vliegensvlug een diagnose stellen.’

De app is momenteel verkrijgbaar in een deel van Europa, Nieuw-Zeeland, Engeland en Australië. Een aantal verzekeraars zal de app binnen het pakket beschikbaar stellen voor hun verzekerden. Een aantal werkt echter al samen met SkinVision – zoals de Nederlandse zorgverzekeraar CZ en de Nieuw-Zeelandse zorgverzekeraar Accuro.

Ophef

Voorheen kwam SkinVision in slecht daglicht te staan toen de Nederlandse Vereniging voor Dermatologie en Venereologie (NVDV) de app ongeschikt noemde. De onderzoekers laten weten dat in twee derde van de gevallen de app een onnodig plekje een te hoog risico toekende. Volgens Nicole Kukutsch van het LUMC maakt de app mensen daarom ‘tot patiënt die geen patiënt zijn’. Het grote aantal fout-positieve ratings zou door de verontruste consument tot een hogere zorgconsumptie leiden. Tevens zouden deze fout-positieve beoordelingen kunnen leiden tot een beperkte sensitiviteit tot vertraging van de diagnose melanoom.

‘Geen vervanging van dermatoloog’

Erik de Heus benadrukt echter dat de app geen vervanging is van een dermatoloog. Consumenten die onder de categorie ‘verhoogd risico’ vallen, krijgen uiteraard nog een beoordeling van een menselijk arts. De app maakt mensen simpelweg meer oplettend. Zo ontdekte de 57-jarige ondernemer Jack Bongers onlangs in een kroeg een melanoom. ‘Ik zag verderop aan de bar twee jongens met een appje spelen, we raakten daarover aan de praat. Met behulp van hun telefoon konden ze hun huid checken voor huidkanker’, aldus Bongers. De volgende dag ontdekte hij op de app een plekje op zijn borst dat hij verdacht vond. ‘Een week later lag ik op de operatietafel in het ziekenhuis om dat plekje weg te laten snijden, het ging allemaal waanzinnig snel.’

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet u ingelogd zijn. Heeft u nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.