Artikel bewaren

U heeft een account nodig om artikelen in uw profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties0

‘Nieuwe indeling maakt ziekenhuisnota duidelijker’

Mark van Dorresteijn
De ziekenhuisnota wordt steeds duidelijker voor patiënten. Marnelle de Groot, senior beleidsmedewerker ziekenhuiszorg bij de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa), legt uit wat de nieuwe nota betekent voor patiënten en ziekenhuizen.
Een esculaap op een ambulance
Een esculaap op een ambulance - Foto: ANP - Koen van Weel

Met de nieuwe verandering worden behandelingen op de spoedeisende hulp en eenvoudige poliklinische behandelingen worden voortaan ingedeeld in lichte, middelzware of zware behandelingen. ‘De prijzen voor ziekenhuisbehandelingen moeten kloppen met de complexiteit ervan’, legt De Groot uit. ‘Het kan niet zo zijn dat er voor het plakken van een wondje net zoveel wordt gerekend als voor een complexe behandeling.’ In dit voorbeeld is verschil volgens De Groot nog evident, maar sommige behandelingen worden breed omschreven. ‘Denk aan het toedienen van een injectie. Hieronder valt zowel de eenvoudige griepprik als een complexe injectie voor een zenuwblokkade. Per 2016 wordt bij deze handelingen ook onderscheid gemaakt tussen licht en zwaar. Als er gebruik gemaakt wordt van complexe apparatuur of geavanceerde technieken maar de tijdsduur van de behandeling is niet lang, dan helpt toch zo’n categorie bij het snappen van de nota. Maar ook bij het controleren op fouten: als er een lichte behandeling wordt gerekend met een onbegrijpelijk hoog tarief, dan kan de patiënt daarover de zorgverzekeraar om opheldering vragen.’

Veranderingen voor ziekenhuizen

De veranderingen maken deel uit van het DBC-pakket 2016. Voor ziekenhuizen betekent het dat zij hun administratie in moeten richten volgens de nieuwe indeling in categorieën. Een andere indeling van zorgproducten maakt het voor zorgverzekeraars en zorgaanbieders mogelijk om  een reële prijs af te spreken die beter aansluit bij de kosten van de geleverde zorg. Daarnaast ontwikkelde DBC-Onderhoud consumentenomschrijvingen voor zorgactiviteiten op de nota.

Uitleg aan verzekerden

‘Voor behandelingen die patiënten geheel of gedeeltelijk uit hun eigen risico betalen, moet de zorgverzekeraar goed uit kunnen leggen waarom een bepaalde prijs is afgesproken met het ziekenhuis. Een volgende stap kan zijn dat ziekenhuizen de tarieven die zij afspreken met zorgverzekeraars voor de behandelingen tot 875 euro (de hoogte van het eigen risico) openbaar maken. Zodat je als patiënt ook vooraf kunt nagaan wat jij zelf moet betalen voor een behandeling.

Eerdere aanpassingen ziekenhuisnota

De NZa heeft samen met ziekenhuizen en verzekeraars al eerder stappen gezet om de nota beter en duidelijker te maken. Per juni 2014 staan de zorgactiviteiten duidelijk op de nota en is per 2015 de doorlooptijd voor behandelingen verkort van maximaal een jaar naar maximaal 120 dagen. ‘De meeste behandelingen duren niet langer dan 120 dagen. Daarom is besloten om die doorlooptijd te verkorten, zodat patiënten eerder hun nota krijgen en ook ziekenhuizen  eerder inzicht hebben in hun financiën. Als de behandeling toch langer duurt, kan er een vervolg-dbc worden geopend.’ Verder staat nu duidelijker op de nota welke activiteiten op welke datum zijn gedaan en wat daarvoor in totaal in rekening wordt gebracht. Eerder stond er op de nota wanneer de behandeling was geopend en afgesloten in de administratie van het ziekenhuis. Nu is beter te controleren of je op een bepaalde dag inderdaad in het ziekenhuis bent geweest voor bijvoorbeeld een onderzoek of een behandeling.

Klachten over nota nemen af

Het aantal klachten over ziekenhuisnota’s is volgens De Groot afgenomen. ‘Het is nog wel te vroeg om te bepalen of dat komt door de verduidelijking. Wat ook veranderd is, is dat ziekenhuizen en zorgverzekeraars heel duidelijk hebben afgesproken dat patiënten heldere informatie van hun zorgverzekeraar moeten krijgen over hun nota als zij dat vragen. Ook als de patiënt het niet eens is met de hoogte van de nota, moet de zorgverzekeraar kunnen zeggen of de nota klopt. In het geval van een geschil met de zorgaanbieder, moet de zorgverzekeraar zijn verzekerde daarbij helpen waar mogelijk. Mensen worden dankzij die afspraken minder van het kastje naar de muur gestuurd. Bij ons kwamen er veel vragen of klachten binnen die eigenlijk door de zorgverzekeraars beantwoord of opgelost moesten worden. Dat gebeurt nog steeds weleens, maar dat is wel veel minder geworden.’

Dot / dbc

In de ziekenhuiszorg worden behandelingen afgerekend via dot’s (dbc’s op weg naar transparantie). De ggz begint net aan dbc’s. Lees in dit dossier over het wel en wee van de dbc.
Bekijk het dossier

Geef uw reactie

Om te kunnen reageren moet u ingelogd zijn. Heeft u nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.