De NMa doet onderzoek mede op basis van tips en signalen van cliënten en huisartsen over het mogelijk onderling verdelen van patiënten en het belemmeren van huisartsen die actief willen worden binnen een bepaalde regio.
Tips en signalen
De NMa schrijft op haar site veel tips en signalen te ontvangen over patiënten die niet kunnen overstappen naar een andere huisarts. Eén van de redenen die de huisartsen geven voor hun weigering patiënten aan te nemen die bij een andere huisarts vandaan komen, is dat zij hierover afspraken hebben gemaakt in de regio. Daarnaast ontvangt de NMa tips en signalen over het zogeheten ‘vestigingsbeleid’ door huisartsen. Nieuwe huisartsen die zich willen vestigen, moeten toestemming krijgen van huisartsen die in de directe omgeving werken. Als een nieuwe huisarts zich vestigt zonder toestemming, kan hij of zij worden uitgesloten van noodzakelijke samenwerkingsverbanden in de regio.
Beperking keuzemogelijkheid cliënt
In de verschillende tips en signalen is sprake van een beperking van de mogelijkheden voor cliënten om een huisarts te kiezen. De NMa zegt dergelijke signalen erg serieus te nemen. Als het waar blijkt te zijn dat huisartsen de keuzevrijheid niet respecteren en cliënten dwingen om naar een huisarts te gaan die zij onderling hebben aangewezen, dan moet dat worden aangepakt. De huisarts heeft een belangrijke rol in de zorgverlening en is iemand met wie een cliënt een goede band moet kunnen hebben. Als die band er niet is of als de cliënt onvoldoende vertrouwen heeft in de huisarts, moet de cliënt over kunnen stappen naar een ander. De signalen die de NMa heeft ontvangen, wijzen erop dat de huisartsen dat mogelijk willen voorkomen. Dit is voldoende reden voor de NMa om te onderzoeken of dat inderdaad het geval is.
LHV distantieert zich
De LHV zegt een “heel helder uitgangspunt” te hanteren: “De huisartsenmarkt is open en dat moet zo blijven. Huisartsen moeten zich vrij kunnen vestigen, patiënten moeten vrij kunnen kiezen. Alleen om medisch-kwalitatieve redenen mogen huisartsen soms een patiënt weigeren. Bijvoorbeeld als hun praktijk zo vol is dat de wachttijden te lang worden, of als een patiënt zo ver weg woont dat de huisarts er in spoedgevallen niet binnen vijftien minuten kan zijn. Als er regionale afspraken zijn om economische redenen, dan distantiëren wij ons daarvan.”
Als de NMa een overtreding constateert, kunnen de sancties voor ondernemingen oplopen tot maximaal tien procent van de omzet en voor natuurlijke personen tot 450.000 euro. (Zorgvisie – Wouter van den Elsen / Twitter/Krista Kroon)
Lees meer:
UMC’s Amsterdam weigeren patiënten op basis postcode
Klink: geen ‘postcodebeleid’ bij UMC’s
Klink uit kritiek op postcodecheck azM
Zorgvisie magazine
Interesse in meer achtergronden? Word nu abonnee van Zorgvisie.
Met tips en signalen kan je geen oordeel vormen, maar alleen veroordelen! Laat de NMa de feiten onderzoeken of dit waar is. Je kunt beter de regels verbeteren of aanscherpen dan sancties opleggen of van tevoren de huisartsen betichten van iets waar ze credit aan zijn. Hier geldt de omgekeerde bewijslast dus NMa.