Artikel bewaren

U heeft een account nodig om artikelen in uw profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties4

NPCF bekritiseert kwaliteit van spoedzorg

Een derde van de mensen die het afgelopen jaar gebruikmaakten van spoedzorg, had een geheel of gedeeltelijk negatieve ervaring. Dat blijkt uit een enquête van patiëntenorganisatie NPCF. Directeur Wilna Wind van de NPCF pleit voor meer duidelijkheid over de kwaliteit van spoedposten.
NPCF bekritiseert kwaliteit van spoedzorg

Aan de meldactie van NPCF deden 9000 mensen mee. Driekwart (76 procent) van de deelnemers is het eens met de stelling dat als een SEH geen goede kwaliteit van zorg biedt, het beter is dat deze sluit. 77 procent van de deelnemers vindt dat er meer informatie over de kwaliteit van spoedzorg nodig is. 82 procent van de deelnemers vindt het belangrijk om inzicht te hebben in de kwaliteit van spoedeisende hulp-afdelingen van ziekenhuizen (SEH’s).

Wilna Wind

‘Er is weinig informatie beschikbaar over de kwaliteit van spoedzorg. Daar moet openheid over komen,’ zegt NPCF-directeur Wilna Wind. ‘Dat geldt zowel voor spoedeisende hulpafdelingen van ziekenhuizen als voor huisartsenposten. Veel mensen hebben negatieve ervaringen gemeld. Die gaan vaak over gemaakte fouten bij de diagnose en over de lange wachttijden. Als dat bij de ene spoedvoorziening veel vaker gebeurt dan bij de andere, zegt dat alles over kwaliteit. Dat inzicht in kwaliteit is er tot nu toe nog niet. Maar daar hebben mensen wel recht op.’

Kosten

Uit de meldactie blijkt verder dat mensen over het algemeen nog weinig kennis hebben van de financiële gevolgen van een bezoek aan een spoedvoorziening. Zo’n twee derde van de deelnemers weet niet dat voor de SEH en de ambulance een verplicht eigen risico geldt. Het opwerpen van financiële drempels heeft nauwelijks invloed op het gebruik van spoedzorg; 86 procent van de deelnemers is het een min of meer eens met de stelling dat kosten niet belangrijk zijn als men dringende hulp nodig heeft. Bij 71 procent beïnvloedt het eigen risico niet de keuze. Er moet volgens de NPCF gekeken worden naar andere oplossingen om te voorkomen dat mensen ten onrechte gebruikmaken van (bepaalde) spoedzorg.

Bindende kwaliteitseisen

‘Al met al blijkt dus uit de meldactie dat mensen niet altijd weten wat ze kunnen verwachten van spoedzorg, en van welke kwaliteit die zorg is. Dat moet veranderen,’ aldus Wind. De NPCF wil dat er strenge en bindende kwaliteitseisen komen voor spoedzorg waarop gehandhaafd kan worden. (Zorgvisie – Wouter van den Elsen / Twitter)

Lees meer:

Haga opent speodplein en sluit SEH

Schippers wil kleine ziekenhuizen helpen met spoedzorg

Gezondheidsraad: ‘basis-SEH kan ’s nachts dicht’

4 REACTIES

  1. Voilà! De trait d’union VWS-ZN-NPCF aan het werk. NPCF komt met een interpretatie van een meldactie. ZN brengt het nieuws te werken aan een plan voor de concentratie van specialistische spoedzorg. En VWS omarmt de ontwikkeling. Wilna heeft gelijk “mensen kunnen niet altijd weten wat te verwachten”. Ik voeg daaraan toe: dat blijft nog wel even zo…

  2. Lees alle reacties
  3. Beste mevrouw Wind . Wat moet de kwaliteit zijn van SEH ?? Definieer .82%van de deelnemers wil INZICHT hebben in de ….KWALITEIT.??? Met welke criteria kan 82% seh-kwaliteit beoordelen.?? Ik denk dat 100% gewoon zo snel en goed mogelijk geholpen wil worden . Klagers dienen te beseffen dat er soms/vaak SPOEDEISENDER gevallen zijn dan zijzelf.

  4. De NPCF heeft helaas weinig verstand van alles wat met zorg te maken heeft.
    Zoals het kindje met een IQ van 20 overrompeld werd door de onverwachte rijkdom van de ouders, en de verantwoordelijkheden die daarmee gepaard gingen, zo gaat de NPCF om met de sponsorgelden van VWS.
    Wat resteert is plaatsvervangende schaamte.

Geef uw reactie

Om te kunnen reageren moet u ingelogd zijn. Heeft u nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.