Vorige maand maakte de NZa bekend dat verzekeraars een op de vijf vragen over ziektekostenpolissen verkeerd beantwoorden. De autoriteit gaf verzekeraars de aanwijzing het aantal foute antwoorden snel terug te brengen. Sommige verzekeraars beantwoorden wel 25 procent van de gestelde vragen onjuist. Ze kregen tot uiterlijk op 15 januari de tijd dit foutenpercentage te verbeteren. Deze aanwijzingen zijn bedoeld voor zorgverzekeraars met meer dan 20 procent foute antwoorden.
TNS NIPO
De aangewezen zorgverzekeraars wendden zich tot de voorzieningenrechter van het CBb. Deze rechter geeft de zorgverzekeraars vandaag gelijk. NZa gaf het onderzoek uit handen aan TNS NIPO en beschikt niet over de antwoorden die de verzekeraars tijdens het onderzoek gaven. De verzekeraars kunnen zich daardoor niet goed verweren en de rechter kan evenmin controleren of de scores kloppen. Zelfs NZa weet niet of de antwoorden wel juist zijn gescoord. Bovendien is het in strijd met de wet om een controle-onderzoek op deze manier uit handen te geven.
Scorekaart
De voorzieningenrechter is het wel met NZa eens dat verzekeraars vragen correct horen te beantwoorden. Uit de door NZa zelf opgestelde scorekaart blijkt echter dat het doorverwijzen van een beller naar andere informatie of het niet kunnen geven van een inhoudelijk antwoord als “fout” is gerekend. Dat acht de voorzieningenrechter echter niet misleidend.
Tenslotte geeft NZa de aanwijzing niet aan individuele verzekeraars, maar aan groepen van verzekeraars waardoor zij ook verzekeraars treft met minder dan 20 procent fouten en tegelijk verzekeraars buiten schot laat die meer dan 20 procent fouten scoorden. Dat vindt de voorzieningenrechter willekeurig.