Dat hebben de NZa en Zorggroep Alliade bekendgemaakt. De zorgautoriteit schrijft dat zorgorganisaties pas mogen fuseren als de NZa heeft geoordeeld dat de procedure voor de fusie correct is doorlopen.
Zorgkompas nam in 2015 in totaal 25 cliënten en zeven medewerkers over van een andere zorgaanbieder. De organisatie zag naar eigen zeggen de regel over het hoofd dat ook kleine overnames bij de NZa moeten worden gemeld. ‘Eind 2015 hebben we hard gewerkt om de zorg voor de cliënten te behouden en ook de werkgelegenheid van de medewerkers. Dat een dergelijke kleine transactie moest worden gemeld bij de NZa is daarbij over het hoofd gezien’, legt bestuursvoorzitter Erik Kuik in een persbericht uit. ‘Toen we dat begin 2016 ontdekten, hebben we direct contact gezocht met de NZa. Dat is vanzelfsprekend. Als we fouten maken, erkennen we die en dan zijn we daar transparant over. We zijn bij de NZa op bezoek geweest om de situatie toe te lichten en hebben daarop alsnog de meldingsprocedure in werking gezet.’
Boete proportioneel
De NZa laat weten dat dit besluit van de zorgorganisatie mee heeft geteld voor de hoogte van de boete. ‘Met de boete wil de NZa zorgaanbieders waarschuwen dat zij hun fusieplannen tijdig moeten melden. Tegelijkertijd is de boete proportioneel en natuurlijk niet zo hoog dat de zorgverlening van de aanbieder in gevaar komt. Ook weegt de NZa mee dat de aanbieder de overtreding zelf alsnog gemeld heeft en volledig heeft meegewerkt met het onderzoek van de NZa.’
Reactie Zorgkompas op boete fusie
Bestuurder Kuik is het niet eens met de beslissing van de NZa en vindt de boete onrechtvaardig en onevenredig hoog, omdat het om een erg kleine overname gaat. Ook stelt hij dat de boete niet past in het beleid om de transparantie in de zorg te verbeteren. ‘Instellingen moet je stimuleren om transparant te zijn. Om ze dan te beboeten als ze dat doen, vinden we niet het juiste signaal. Daarmee schrik je andere zorginstellingen juist af om uit eigener beweging zaken te melden. Daar is de zorg niet bij gebaat.’