NZa onderzoekt klacht inkoopbeleid zorgverzekeraar

De Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) heeft een klacht ontvangen over een zorgverzekeraar die zich niet aan de regels voor de zorginkoop zou houden. Het inkoopbeleid van deze verzekeraar zou de verschillende fasen van de zorginkoop niet beschrijven. Ook zouden de termijnen niet duidelijk zijn waarbinnen zorgaanbieders moeten reageren.

De NZa ziet toe op een goed verloop van het zorginkoopproces. De publicatie van het inkoopbeleid van de verzekeraars is volgens de NZa een noodzakelijke stap om tot eerlijke onderhandelingen met zorgaanbieders te komen. Daarnaast moeten wijzigingen op tijd bekend worden gemaakt, zijn partijen verplicht om tijdig en duidelijk op elkaars vragen te reageren en wordt een zorgaanbieder een minimale termijn van vier weken gegund om het eerste voorstel van de verzekeraar te bestuderen.

Onderzoek

De NZa doet op dit moment onderzoek naar de klacht die is binnengekomen via het meldpunt van de NZa en neemt maatregelen als dat nodig is. De NZa doet geen mededelingen over welke verzekeraar het gaat. Wel benadrukt de NZa naar aanleiding van deze klacht dat het te allen tijde mogelijk is klachten bij het meldpunt in te dienen.

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet u ingelogd zijn. Heeft u nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.