Dat meldt de NZa. Naast de meldingen van mensen die echt op een wachtlijst stonden, kwamen er veel meldingen binnen van mensen die eerder lang hebben moeten wachten op een behandeling en mensen die klachten hadden over hun lopende behandeling.
Oplossing wachttijden
De zorgautoriteit laat weten dat naar aanleiding van de meldingen contact is opgenomen met alle cliënten die langer op een behandeling moeten wachten dan volgens de Treeknormen is toegestaan. In veertien gevallen heeft de autoriteit daarnaast contact opgenomen met de zorgverzekeraar, om erachter te komen wat die voor actie wilde ondernemen. Volgens de NZa zijn de meeste mensen daardoor naar een andere ggz-aanbieder doorverwezen of is er overbruggingszorg geregeld. Toch zijn er ook nog cliënten die langer moeten wachten op zorg, maar daarbij gaat het vooral om mensen die complexe psychische problemen hebben of die met twee stoornissen tegelijk kampen.
Wachttijden zorgwekkend
Bestuursvoorzitter Marian Kaljouw noemt de problematiek rond de wachttijden ‘zorgwekkend’. Eerder deze zomer maakten de partijen in de ggz en het ministerie van VWS afspraken over het oplossen van wachtlijsten in de sector. De NZa monitort of iedereen zich aan de afspraken houdt, laat Kaljouw weten. ‘Een goed inzicht in de daadwerkelijke wachttijden bij behandelaren en krachtige samenwerking van verzekeraars en aanbieders is cruciaal om de problemen op te lossen.’
Dossier geestelijke gezondheidszorg Dossier met nieuws, opinie en achtergrond over de geestelijke gezondheidszorg (ggz). De artikelen gaan onder andere over de diverse zorgorganisaties, beddenreductie, e-health in en bekostiging van de ggz. Lees meer >>