Artikel bewaren

U heeft een account nodig om artikelen in uw profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties2

NZa werkt aan beperking macht grote zorgconcerns

De Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) heeft een eerste stap gezet naar het beperken van de inkoopmacht van grote zorgconcerns. Dit met de maandag aangepaste regeling voor gegevensaanlevering. Door deze wijziging kan de NZa de zorgaanbieders die in meerdere regio’s hun diensten leveren tot openheid dwingen over de zorg die zij leveren per regio.

De NZa heeft dit besluit genomen als reactie op zorgaanbieders die bovenregionaal contracteren. Een grote zorgaanbieder hoeft met een zorgkantoor slechts één contract af te sluiten voor het aanbod in meerdere regio’s. Het zorgkantoor maakt daarna afspraken met andere kantoren over de contracteerruimte in de overige regio’s.

Vraagsturing zorg

De zorgautoriteit ziet het bovenregionale contracteren als een soort aanbodsturing en de NZa werkt juist naar een meer vraaggestuurde zorgmarkt. Verder wenst de zorgautoriteit een gelijker speelveld voor zorgaanbieders. Aanbieders moeten in de nabije toekomst een productieafspraak maken in alle regio’s waar zij hun zorg leveren. De huidige situatie is een belemmering voor concurrentie, aldus de NZa. Het streven is om deze contractering per regio in 2011 wettelijk vast te leggen. (Zorgvisie – Nico van Wijk)

Lees meer:

NZa behandelt steunaanvraag Vitras/CMD

Geen lucht voor innovatie bij zorginkoop 2009

Zorgkantoor kort thuiszorg tien procent

‘NZa bepaalt tarief voor initiatieven als SOS-arts’

2 REACTIES

  1. Of dat nu wel zo goed is. Als kleine aanbieder moeten we nu alle gesprekken voeren met 3 zorgkantoren. Voor 1 zorgkantoor betreft het 1 klant. Dat is pas verspilling van tijd.
    Dat is overigens niet de eerste keer, dat maatregelen genomen worden tegen grote concerns en kleine aanbieders hoge kosten moeten maken, denk maar eens aan HKZ certificering.

  2. Lees alle reacties
  3. Het is mij nog niet duidelijk of het hier om een beperking van de inkoopmacht van grote zorgconcerns gaat. Wel is het logisch dat er per regiozorgkantoor moet worden onderhandeld en niet, zoals thans het geval is, dat een grote zorgaanbieder met 1 zorgkantoor een contract afsluit voor het aanbod in meerdere regio’s. Dan ben je gelijk het overzicht kwijt. Dus dat is een goede zaak van de NZa. De zorgverzekeraar als regisseur van de gezondheidszorg en de zorgverzekeraar als concurrerende partij die zich profileert op het gebied van prijs, kwaliteit en performance. De zorgverzekeraar zal een centrale en ook transparante positie innemen in een aangepast vraaggestuurd zorgstelsel.Dat was en blijft een belangrijke reden om de stelselwijziging door te voeren. De NZa geeft steeds meer invulling hieraan. Het kan dus betekenen dat een grote zorgverzekeraar in een aantal regio’s minder klanten heeft (marktaandeel), waardoor hun inkoopmacht in die regio’s dan minder is. De stelling is dan m.i. gedeeltelijk juist.

Geef uw reactie

Om te kunnen reageren moet u ingelogd zijn. Heeft u nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.