De NZa heeft dit besluit genomen als reactie op zorgaanbieders die bovenregionaal contracteren. Een grote zorgaanbieder hoeft met een zorgkantoor slechts één contract af te sluiten voor het aanbod in meerdere regio’s. Het zorgkantoor maakt daarna afspraken met andere kantoren over de contracteerruimte in de overige regio’s.
Vraagsturing zorg
De zorgautoriteit ziet het bovenregionale contracteren als een soort aanbodsturing en de NZa werkt juist naar een meer vraaggestuurde zorgmarkt. Verder wenst de zorgautoriteit een gelijker speelveld voor zorgaanbieders. Aanbieders moeten in de nabije toekomst een productieafspraak maken in alle regio’s waar zij hun zorg leveren. De huidige situatie is een belemmering voor concurrentie, aldus de NZa. Het streven is om deze contractering per regio in 2011 wettelijk vast te leggen. (Zorgvisie – Nico van Wijk)
Lees meer:
NZa behandelt steunaanvraag Vitras/CMD
Geen lucht voor innovatie bij zorginkoop 2009
Zorgkantoor kort thuiszorg tien procent
‘NZa bepaalt tarief voor initiatieven als SOS-arts’
Of dat nu wel zo goed is. Als kleine aanbieder moeten we nu alle gesprekken voeren met 3 zorgkantoren. Voor 1 zorgkantoor betreft het 1 klant. Dat is pas verspilling van tijd.
Dat is overigens niet de eerste keer, dat maatregelen genomen worden tegen grote concerns en kleine aanbieders hoge kosten moeten maken, denk maar eens aan HKZ certificering.
Het is mij nog niet duidelijk of het hier om een beperking van de inkoopmacht van grote zorgconcerns gaat. Wel is het logisch dat er per regiozorgkantoor moet worden onderhandeld en niet, zoals thans het geval is, dat een grote zorgaanbieder met 1 zorgkantoor een contract afsluit voor het aanbod in meerdere regio’s. Dan ben je gelijk het overzicht kwijt. Dus dat is een goede zaak van de NZa. De zorgverzekeraar als regisseur van de gezondheidszorg en de zorgverzekeraar als concurrerende partij die zich profileert op het gebied van prijs, kwaliteit en performance. De zorgverzekeraar zal een centrale en ook transparante positie innemen in een aangepast vraaggestuurd zorgstelsel.Dat was en blijft een belangrijke reden om de stelselwijziging door te voeren. De NZa geeft steeds meer invulling hieraan. Het kan dus betekenen dat een grote zorgverzekeraar in een aantal regio’s minder klanten heeft (marktaandeel), waardoor hun inkoopmacht in die regio’s dan minder is. De stelling is dan m.i. gedeeltelijk juist.