NZa wil meer helderheid voor verzekerden

Het is voor verzekerden namelijk niet altijd duidelijk wanneer hun declaratie betaald wordt en hoe lang het duurt voor zij weten of ze een behandeling mogen ondergaan. Verzekerden moeten beter geïnformeerd worden over de declaraties en de bijhorende vergoeding. Dat stelt de Nederlandse Zorgautoriteit na onderzoek.
NZa wil meer helderheid voor verzekerden

De NZa vindt het belangrijk dat de consument scherp heeft wat hij van de zorgverzekeraar kan verwachten. Bijvoorbeeld om te weten hoe ze bezwaar kunnen maken, wat de doorlooptijden zijn voor klachten en het verwerken van nota’s en wat de voorwaarden zijn voor het indienen van buitenlandse nota’s. Uit het onderzoek blijkt dat dit niet bij alle verzekeraars transparant en eenduidig is.

Actiepunten

Om deze transparantie en eenduidigheid te borgen moeten verzekeraars altijd vermelden op welke basis de declaratie is afgewezen. Ook moeten de verzekeraars inzichtelijk maken wat de doorlooptijden zijn voor machtigingsaanvragen en vergoedingen van declaraties. Als verzekerden eenmaal een vergoeding krijgen voor een behandeling en zij stappen over, dan mogen verzekeraars niet opnieuw het recht op de vergoeding beoordelen. Indien de verzekeraars zich niet aan deze regels houden gaan de NZa over tot formele maatregelen.

(Zorgvisie / ICTzorg – Mark van Dorresteijn | Twitter | Foto: ANP Koen Suyk)

Lees meer:

Thematisch onderzoek Zorgplicht – verkrijgen en vergoeden van zorg (PDF)

4 REACTIES

  1. Lees alle reacties
  2. Dan zit je bij Menzis/Anderzorg echt verkeerd. Na een aanvraag voor een brace voor een gebroken knie bijna een jaar op een machtiging moeten wachten, en ik zit al vanaf oktober op een prothese te wachten, terwijl dit wettelijk geregeld is. Als je contact zoekt wordt je gewoon afgescheept. Zo zijn er veel misstanden op te noemen.

  3. Lees het rapport van de NZa zelf en zie de toegepaste methodiek. VAn een onderzoek is geen sprake geweest:
    Bedenk dat de NZa aan de verzekeraars zelf heeft gevraagd hoe zij te werk gingen. Gewiekst als deze zijn hebben zij bepaalde dingen “foutief” gedaan. Daar gaat de NZa nu mee aan de slag. De verzekerden is helemaal niets gevraagd. Net zo min de zorgaanbieders.
    Zorgvisie kijkt niet verder, vraagt niet verder en gaat mee met deze farce.

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.