De onderzoekers bekeken 25 studies uit de afgelopen zeventien jaar. In totaal bevatten deze onderzoeken data over dertig verschillende spellen. Het ging hier om spellen die speciaal ontwikkeld zijn voor het medisch onderwijs (HumanSim, CliniSpace en Code Orange). Daarnaast ook commerciële games (Silent Scope, Star Wars Racer Revenge, Super Monkey Ball) die de psychomotorische vaardigheden verbeteren.
Effecten
‘Het bleek dat de commerciële spellen in sommige gevallen wel effect hebben, maar niet gezien kunnen worden als volwaardige medische training,’ zegt Marlies Schijven, co-auteur van het artikel. ‘Speciaal ontwikkelde serious games kunnen een ideale oefening voor medische professionals in training zijn.’
Valideren
De schrijvers pleiten dan ook voor het ontwikkelen van nieuwe serious games die aansluiten op de opleiding van medici. ‘Voordat dergelijke spellen kunnen worden opgenomen in het curriculum, moeten ze wel worden gevalideerd,’ aldus Schijven.
(Zorgvisie – Mark van Dorresteijn | Twitter | Foto: Monkey Ball, HumanSim )
Serious Game Onderzoekers bewijzen het: Serious Gaming werkt!