Online contact met medische deskundigen bij zorgvragen groeit snel

Het online zoeken naar medische informatie op ‘Dokter Google’ leidt vaak tot meer ongerustheid en nieuwe vragen. Daardoor hebben steeds meer mensen behoefte aan medisch advies op afstand. Het aantal mensen dat per app advies vraagt aan medisch deskundigen is afgelopen jaar bijna 20 procent gestegen. Dat blijkt uit data van Medicinfo.

Artikel bewaren

U heeft een account nodig om artikelen in uw profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
zorg op afstand, e-health, Medicinfo
Foto: Unsplash/ Andrei koscina

Deze stijging loopt parallel aan de groei van het aantal mensen dat online op zoek gaat naar medisch advies, zoals het CBS eerder dit jaar al bekendmaakte.

Dokter Google

Dokter Google is altijd beschikbaar bij medische vragen, maar leidt bij veel websitegebruikers tot nieuwe vragen en onrust, aangezien die online informatie geen rekening houdt met iemands persoonlijke situatie. ‘Steeds meer mensen hebben daardoor de behoefte aan betrouwbaar en persoonlijk medisch advies op afstand’, signaleert Medicinfo, een organisatie die medische begeleidingsdiensten voor zorgorganisaties biedt.

Patiënten zoeken contact op afstand met een medisch deskundige om twijfel weg te nemen over een bezoek aan de huisarts, snel geruststelling over een kwaal te krijgen en de laagdrempeligheid en persoonlijke benadering van de diensten. Medicinfo stelt dat in 27 procent van de gevallen de ontvangen informatie van een medische deskundige voldoende was om de persoon te helpen. Bij 19 procent kon persoonlijk advies iemand in staat stellen zelf de klachten op te lossen.

Groei

Het contact tussen personen met een medische vraag en de zorgprofessional verliep per app, telefoon en mail. In 2017 is het aantal mensen die hier gebruik van maakte met 19 procent gestegen naar ruim 40.000 mensen. ‘Hierbij was de grootste stijging – 38 procent – te zien in het aantal mensen dat per appdienst een medische vraag wilde bespreken’, meldt Medicinfo.

Zo’n 50 procent van de vragen komen per app binnen bij de medische helpdesk van Medicinfo. 48 procent van de vragen wordt tijdens telefonisch contact gesteld en slechts 2 procent verloopt via de mail. Jongeren geven de voorkeur aan appdiensten. Bij mensen boven de 40 is de telefoonlijn populair. De meeste vragen komen binnen in de avonduren, in het weekend en tijdens vakanties in het buitenland.

Toekomst zorg op afstand

Veruit de meeste vragen werden gesteld over huidklachten, namelijk 8 procent.  Zo’n 5 procent gaat over buikklachten, medicatie en keel- of mondklachten. De vijfde meest voorkomende klacht gaat over geslachtsorganen.

De komende jaren gaat zorg op afstand een steeds grotere rol spelen in het dagelijks leven, verwacht Medicinfo. ‘De grootste groei voor dit jaar is de groep Nederlanders vanaf 60 jaar die steeds meer vertrouwd raakt met nieuwe communicatietechnologieën’, voorspelt Medicinfo.

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet u ingelogd zijn. Heeft u nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.