Let op: de informatie in dit artikel is ten minste vijf jaar oud

Overleg met cliënt over e-healthbehandeling’

Het is belangrijk om met een cliënt te overleggen in hoeverre e-health onderdeel wordt van zijn behandeling. ‘Goede afstemming zorgt voor een gevoel van verantwoordelijkheid bij cliënten en versterkt de zelfredzaamheid’, stelt Liesbeth Renckens, klinisch psycholoog bij GGZ Friesland.

Artikel bewaren

U heeft een account nodig om artikelen in uw profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
‘Overleg met cliënt over e-healthbehandeling’
Foto: ANP

De organisatie is in december 2012 gestart met een online portal van ontwikkelaar Info Support waarop cliënten zelf een deel van hun behandeling kunnen managen. De portal is nu nog alleen beschikbaar voor het organisatieonderdeel Denk. Dit onderdeel focust op kortdurende zorg voor mensen ‘die er zelf niet meer uitkomen’. Cliënten krijgen voorafgaand aan het eerste gesprek al toegang tot de portal. ‘Tijdens het intakegesprek bepalen we samen met de cliënt hoeveel hij zelf kan doen’, stelt Renckens. ‘We proberen zoveel mogelijk de zelfredzaamheid te bevorderen.’

Portal en behandelmodules

Tim Koelman, directeur Innovatie & Dienstverlening bij GGZ Friesland, legt uit

2
47

Wilt u dit premium artikel verder lezen?

Sluit eenvoudig een proefmaand af en lees al onze premium artikelen.

Bent u al abonnee? Log dan in en lees verder.

2 REACTIES

  1. Het is allemaal niet zo zwart-wit.
    Er kunnen verschillende motieven zijn om e-health in te zetten. Deze hoeven elkaar niet uit te sluiten. E-health kan een kostenbesparing opleveren, maar kan ook een meerwaarde hebben voor de patiënt of cliënt. Deze meerwaarde kan ondermeer bestaan uit meer regie over de eigen behandeling door plaats- en tijdonafhankelijkheid of door ruimere openingstijden of simpelweg door minder reis- en wachttijd.
    E-health interventies hoeven bovendien face-to-face contacten niet uit te sluiten. E-health interventies zijn net als face-to-face interventies mogelijke onderdelen van een behandelplan. De mate van inzet en de positionering van deze onderdelen in het behandelplan moeten aansluiten bij de behandeldoelen en de eigenschappen van de behandelde.

  2. Lees alle reacties
  3. Toch blijf ik het merkwaardig vinden: het heilige vuur waarmee gepoogd wordt het aantal face-to-face contacten te verminderen binnen een psychotherapie. Nee, ik ben niet tegen e-health, maar ik wantrouw wel de motieven van een toenemende promotie ervan.
    Daarom vind ik het ook een politiek frame om bevordering van ‘zelfredzaamheid’ toe te schrijven aan e-health. Ten minste: in je eentje actief met je problemen aan de slag gaan is toch niet ‘zelfredzaam”?
    Iedere ‘klassieke’ psychotherapeut beoogt zichzelf overbodig te maken en wil zo kort als mogelijk behandelen.
    Maar de kracht van een ‘therapeutische relatie’ en het ruimte geven aan ‘de mens en zijn verhaal’ past hoe langer hoe minder in een technocratische samenleving, waarin cognitieve gedragstherapie het hoogste goed is (omdat er veel statistiek over beschikbaar is) en waarin psycho-educatie gelijk gesteld wordt aan psychotherapie.
    In onze maatschappij zijn de economische kosten en baten van zorg belangrijker geworden dan de kwaliteit van leven. In een samenleving waarin alles gematerialiseerd moet zijn, zijn slechts getallen waar (ROM). Oh ja, video contact is ook contact. Nee dus. Zonder echt contact is afstemming niet mogelijk.

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet u ingelogd zijn. Heeft u nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.