Wel zal er tegen het eind van dit jaar een testgroep van patiënten kunnen beginnen met het beheer van hun medische gegevens via computer of smartphone, zo zegt een woordvoerder van de Patiëntenfederatie. Hoeveel gegevens er al ontsloten zijn, is maar de vraag. Het aantal ziekenhuizen dat hun digitale infrastructuur dan al gereed heeft, zal klein zijn. Standaardisatie is het hete hangijzer.
MedMij
De Patiëntenfederatie coördineert de proef, vertelt een woordvoerder, maar maakt zelf geen pgo. ‘In een interview met minister Bruno Bruins in de Volkskrant staat dat de Patiëntenfederatie zelf een pgo ontwikkelt maar dat is niet zo. Er bestaan al veel pgo’s en wij maken standaarden waaraan een pgo moet voldoen.’ In dit programma, MedMij geheten, ontwikkelt de Patiëntenfederatie samen met andere zorgverzekeraars, standaarden om zo’n persoonlijke gezondheidsomgeving (pgo) veilig te laten communiceren met andere systemen, zoals ziekenhuisportals. Dit moet uiteindelijk leiden tot een lijst met goedgekeurde pgo’s. Voor het programma MedMij heeft Bruins eerder dit jaar 3 miljoen euro beschikbaar gesteld.
VIPP
De NVZ wil geen harde uitspraken doen over het aantal ziekenhuizen dat eind dit jaar gegevens kan uitwisselen met een pgo, zo laat een woordvoerder van de NVZ weten. Ziekenhuizen zijn hard bezig met het VIPP-programma: het Versnellingsprogramma voor Informatie-uitwisseling Patiënt en Professional. Er is een groep van vijftien koplopers. De woordvoerder verwacht dat er daarvan ‘zeker ziekenhuizen zullen zijn’ die kunnen deelnemen aan de proef. Gedurende volgend jaar moeten steeds meer zorgaanbieders gaan aansluiten. Deadline voor de ziekenhuizen om hun digitale infrastructuur op orde te hebben, is eind 2019. Vanaf 2020 zou dan iedereen in zijn eigen persoonlijke gezondheidsomgeving (pgo) moeten kunnen communiceren met alle ziekenhuizen waar gegevens van hem zijn opgeslagen.
Patiëntenportaal
Het Amphia Ziekenhuis in Breda heeft half januari als eerste ziekenhuis de doelstelling A1 van het VIPP-programma behaald. Dat wil zeggen dat patiënten van het Amphia hun eigen medische gegevens digitaal ontvangen via een download. Volgende stap is dat het ziekenhuis gestructureerde informatie aanbiedt via een patiëntenportal. Ze moeten daarvoor een digitale infrastructuur aanleggen en hun medische informatie uniform kunnen aanbieden. De NVZ-woordvoerder: ‘De standaarden daarvoor worden nu ontwikkeld. In dat opzicht zijn wij afhankelijk van de Patiëntenfederatie.’