Pilot eerstelijns oogzorg succesvol in Twente

Maar liefst 70 procent van de oogzorg in Twente kon afgelopen jaar afgehandeld worden in de eerste lijn. Dat is het resultaat van een vernieuwde manier van samenwerken die het afgelopen jaar door huisartsen, optometristen en oogartsen met steun van zorgverzekeraar Menzis is uitgeprobeerd. Hiermee is 35 tot 40 procent bespaard op oogheelkundige behandelingen en onderzoeken, aldus Menzis.
oogfotolia400.jpg

De positieve resultaten van het samenwerkingsproject op het gebied van oogzorg zijn aanleiding voor betrokkenen om de samenwerking verder uit te breiden het komende jaar. Patiënten die zich tijdens de looptijd van de pilot bij een huisarts meldden, werden op basis van hun klachten onderzocht door de huisarts of door de optometrist. Bepaalde klachten waar huisartsen normaliter voor zouden doorverwijzen naar het ziekenhuis, werden nu eerst door de optometrist onderzocht en vervolgens indien mogelijk behandeld door de huisarts. Betrof het een aandoening of probleem die toch medisch-specialistische zorg vereiste, dan volgde alsnog doorverwijzing naar het ziekenhuis.

Lagere kosten, zelfde resultaat
De doelen die bij de start van de proeven werden gesteld, zijn allemaal gehaald, schrijft Menzis. Patiënten met oogproblemen werden sneller behandeld, vaak dichter bij huis en tegen in totaal lagere kosten met minimaal dezelfde kwaliteit. Gemiddeld werd zo’n 35 tot 40 procent bespaard op de kosten van de oogheelkundige behandelingen en onderzoeken die sinds de start plaatsvonden. Zo’n 70 procent van het aantal verwijzingen in de eerste lijn is behandeld door de optometrist in plaats van te verwijzen naar de oogarts. Dit leidt tot lagere kosten, omdat afhandeling in de eerste lijn goedkoper is dan in het ziekenhuis.

Eigen risico
Belangrijk voor patiënten is dat zij door de afhandeling van oogproblemen in de eerste lijn geld bespaarden omdat ze geen of minder beroep hoefden te doen op hun (verplicht) eigen risico. Naast besparingen in tijd en geld, is ook gemeten hoe tevreden patiënten waren met deze vernieuwde aanpak. Hieruit kwam een 100 procent tevredenheid uit naar voren.

Dossier innovatie in de zorg
Innovatie is nodig om kwaliteit en betaalbaarheid van zorg te garanderen. In dit dossier: nieuws, blogs en achtergronden over zorginnovatie.

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.