Let op: de informatie in dit artikel is ten minste vijf jaar oud

Plasterk dwingt gemeenten tot samenwerking zorg

Minister Ronald Plasterk (BZK) wil er voor zorgen dat gemeenten groot genoeg zijn om de nieuwe zorgtaken uit te kunnen voeren en wil daarom dat kleine gemeenten voor 2014 met elkaar gaan samenwerken. Dit werkt hij momenteel uit in een nieuw Beleidskader gemeentelijke herindelingen.

Artikel bewaren

U heeft een account nodig om artikelen in uw profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Plasterk dwingt gemeenten tot samenwerking zorg
Foto: ANP Martijn Beekman

In een brief aan de Tweede Kamer adviseert Plasterk gemeenten over hoe zij het beste met de grootschalige verandering van de ‘decentralisatie’ kunnen omgaan de komende jaren. Dat is de beleidswijziging waarbij gemeenten verantwoordelijk worden voor  jeugdzorg, werk en zorg aan langdurig zieken en ouderenzorg.

Financiële risico’s
De minister wil ten eerste dat gemeenten groot genoeg zijn om met de financiële risico’s die met de decentralisatie samenhangen, om te gaan. Hij denkt dat de uitvoering het beste kan liggen op een schaal van gemeenten met meer dan honderdduizend inwoners. Hij wil de provincies meer bevoegdheden geven om gemeenten opnieuw in

4
18

Wilt u dit premium artikel verder lezen?

Sluit eenvoudig een proefmaand af en lees al onze premium artikelen.

Bent u al abonnee? Log dan in en lees verder.

4 REACTIES

  1. Veel belangrijker is, dat de VNG komt met een landelijk uniforme retributie-regeling WMO. Het ontbreken daarvan, was nl. een van de redenen om de AWBZ in te voeren in 1968, bovendien was het gem. verhaalsrecht op grond van art.55 ABW facultatief: dit leidde tot willekeur en rechtsongelijkheid.

  2. Lees alle reacties
  3. Het is zo jammer dat niemand doorheeft dat er een grote groep GGZ cliënten met een lichte zorgvraag tussen wal en schip gaan vallen bij de overheveling naar het gemeeentelijk domein. Deze mensen hebben vaak onvoldoende vermogen hun hulpvragen aan te geven, de gemeenten te weinig vermogen en ervaring om hun zorg te zien. Op lange termijn geeft dit grote problemen. Deze doelgroep is anders dan de meer traditionele vragen die (vaak bij normaal begaafde mensen) in de huidige WMO leven. Dat zijn echt 2 andere groepen mensen. Jorritsma zegt gister op BNR met droge ogen dat de gemeente ervaring heeft opgedaan in de WMO om nieuwe groepen mensen te helpen. Mevr. Jorritsma: Dat heeft de gemeente niet…. niet voor GGZ hulpvragen. Deze mensen hebben recht op een wettelijke (landelijk) regeling en kunnen niet afhankelijk zijn van hoe de gemeenten besluiten de zorg in te richten. Daar is NL écht te klein voor.

  4. Plasterk wil hoe dan ook naar grotere gemeenten en pakt nu de zorg als argument om dat te bereiken. Als iemand in een gemeente echt zorg nodig heeft, geeft de gemeente hem een luisternd oor en de kosten komen voor rekening van de overheid. Dan moet het toch niet uit maken of je een grote of kleine gemeente hebt; sterker nog de ervaring is dat je grootschalig eerder als een automatisme wordt behandeld.
    Het is schandalig dat hij zijn plannen voor grotere gemeenten via de zorg door wil drukken.

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet u ingelogd zijn. Heeft u nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.