Artikel bewaren

U heeft een account nodig om artikelen in uw profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties0

Poll | Werkgevers in de zorg moeten reiskosten ruimer vergoeden

In februari 2015 begon ik als redacteur bij Skipr. Zorgvisie was toen nog de grote concurrent. Inmiddels maken we al enige jaren met één redactie deze twee toptitels. Nog altijd schrijf ik met veel interesse over de organisatie van de Nederlandse gezondheidszorg, van vastgoed en finance tot de belangen van patiënten en zorgmedewerkers. Sinds april 2021 ben ik adjunct-hoofdredacteur van Skipr en Zorgvisie.
Geopolitieke ontwikkelingen drijven de brandstofprijzen op. Wie van de auto afhankelijk is om zijn werk te doen, moet daarvoor worden gecompenseerd. Maar door wie? Moeten werkgevers in de bres springen als het kabinet onvoldoende maatregelen treft? Laat weten wat u vindt in de Zorgvisie-poll van deze week.
Afbeelding gegenereerd met ChatGPT

Het kabinet kondigde in april een steunpakket van 950 miljoen euro aan om de dreigende energiecrises het hoofd te bieden. In dit pakket zit een verhoging van de belastingvrije reiskostenvergoeding van 23 naar 25 cent per kilometer. Probleem is dat cao vvt een reiskostenvergoeding kent voor woon-werkverkeer van slechts 19 cent per kilometer, waardoor zorgverleners niet optimaal kunnen profiteren van de maatregel. Minister van Economische Zaken en Klimaat, Heleen Herbert, heeft werkgevers opgeroepen dit soort fiscale voordelen meer te benutten.

Vvt-branchevereniging ActiZ adviseert leden om de reiskostenvergoeding voor medewerkers met 2 cent per kilometer te verhogen. ActiZ-voorzitter Westerlaken: “Zorgprofessionals moeten hun werk kunnen doen zonder dat zij zelf financieel bijleggen voor noodzakelijke reiskosten.”

Het gaat wel om een tijdelijke verhoging zolang de brandstofprijzen stijgen. Want ActiZ denkt ook dat een verhoging van de reiskostenvergoeding voor zorgverleners ten koste gaat van toekomstige loonstijgingen.

Een duivels dilemma. Wat denkt u, moeten werkgevers nog wat extra’s doen? Of in ieder geval de verschillen tussen de aparte zorg-cao’s wegnemen? Of ligt de bal echt bij het kabinet en de werknemers zelf?

In februari 2015 begon ik als redacteur bij Skipr. Zorgvisie was toen nog de grote concurrent. Inmiddels maken we al enige jaren met één redactie deze twee toptitels. Nog altijd schrijf ik met veel interesse over de organisatie van de Nederlandse gezondheidszorg, van vastgoed en finance tot de belangen van patiënten en zorgmedewerkers. Sinds april 2021 ben ik adjunct-hoofdredacteur van Skipr en Zorgvisie.

Geef uw reactie

Om te kunnen reageren moet u ingelogd zijn. Heeft u nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.