Artikel bewaren

U heeft een account nodig om artikelen in uw profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties0

Radboud zet serious game in tegen agressie

Mark van Dorresteijn
UMC St Radboud in Nijmegen heeft voor al het zorgpersoneel een interactief computerspel ontwikkeld om te kunnen oefenen in omgaan met agressie. Doel: het in de kiem smoren van dreigend geweld. Dat meldt dagblad De Gelderlander.
Radboud zet serious game in tegen agressie

Aanleiding voor het spel zijn doodsbedreigingen op de spoedeisende hulp in 2010. De veroorzakers van een scooterongeval bedreigden een arts en verpleegkundige met de dood omdat zij niet snel genoeg werden geholpen. De game is bedoeld om medewerkers grensoverschrijdend gedrag te laten herkennen en te oefenen hoe je hier slim op in kunt spelen. De game dient als voorbereiding op een rollenspel-training en vervangt een theorieboek.

Omgaan met agressie in de zorg

Het is volgens medebedenker en gameproducent IJsfontein het eerste interactieve computerspel dat traint in omgaan met agressie in de zorg. ‘In de wachtkamer van de spoedeisende hulp zie je patiënten en familie mopperen, omdat andere patiënten eerder worden geholpen’, legt projectleider Lotte Vergouwen van IJsfontein uit in de Gelderlander. ‘Afhankelijk van je reactie beland je in steeds andere situaties. In het spel zitten eyeopeners verstopt die inzicht geven in wat jouw reactie bij de mensen in de wachtkamer teweegbrengt.’

Geweld op de werkvloer

Volgens Lucien Engelen, mede-initiatiefnemer namens het UMC St Radboud, is het initiatief voor de game geen schuldbekentenis voor het uit de hand lopen van de situatie destijds. ‘Het scooterongeval heeft ons meer dan ooit duidelijk gemaakt wat voor impact zo’n incident heeft. De actualiteit leert ons ook dat geweld steeds vaker voorkomt op de werkvloer.’

(Zorgvisie/ICT – Mark van Dorresteijn | Twitter | Foto: IJsfontein)

Geef uw reactie

Om te kunnen reageren moet u ingelogd zijn. Heeft u nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.