Artikel bewaren

U heeft een account nodig om artikelen in uw profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties0

Rapport: ‘Verpleegkundige moet over de ict gaan, niet de manager’

Mario Gibbels
De inzet van ict in de zorg wordt vertraagd door verwarring tussen verpleegkundigen en manager. Dat blijkt uit een onderzoek van stichting STG/Health Management Forum. De verpleegkundige moet deze inzet vormgeven, terwijl de manager dit mogelijk moet maken. In de praktijk is hier echter geen sprake van.

De directe aanleiding voor het onderzoek van STG is een eerdere studie van de stichting uit 2008 waaruit bleek dat de opschaling van arbeidsbesparende technologie in de zorg te langzaam verliep. “Dat riep de vraag op of er misschien iets in de cultuur van het zorgveld zit dat die opschaling belemmert”, stelt projectleider Rolien de Jong. En dat bleek het geval. Het is de rol van de verpleegkundigen om de opschaling van ict te realiseren, terwijl het de rol van de manager is om dit mogelijk te maken. In de praktijk is het echter de manager die bepaalt welke zorg ontwikkeld moet worden en hoe. “Het gebeurt nu te vaak dat het management iets bedenkt en de verpleegkundigen te weinig betrekt bij dat proces”, aldus De Jong.

Vijftien verpleegkundigen

STG heeft voor het onderzoek verpleegkundigen naar hun belevingen met ict gevraagd. Het gaat dan om interventies tussen de verpleger en de patiënt waarbij de ict ondersteunend is, zoals beeldschermcontact, het gebruik van sensoren en andere communicatietechnologie. “We hebben vijftien verpleegkundigen geselecteerd, met ervaring met ict. In drie sessies hebben we met elkaar ervaringen gedeeld en succes- en faalfactoren benoemd”, aldus De Jong.

Aanbevelingen

Wat moet een manager nu eigenlijk doen om een bijdrage te leveren aan de groei van zorgict? Volgens het rapport dient hij het zorgpersoneel vertrouwd te maken met ict. De manager moet het de verpleegkundigen en artsen toestaan zelf de directe zorg vorm te geven.

De verpleegkundige heeft ook een grote verantwoordelijkheid in het laten slagen van zorgict. Er moet overleg komen met de manager over de implementatie ervan. De verpleegkundige moet de zorgprocessen opnieuw vormgeven vanuit de behoeften van de patiënt én de kansen die ict biedt. Zorgict moet voor alle zorgprofessionals zichtbaar en binnen handbereik gebracht worden via onderwijs, onderzoek en kennisverspreiding.

Oertijd

Er zijn meer problemen met zorgict dan die tussen de manager en de verpleegkundige. “Een verpleegkundige maakte de opmerking dat we leven in ‘de oertijd van een nieuw tijdperk’, en dat klopt”, stelt De Jong. “Er zijn her en der projecten, maar communicatie onderling is er niet. Veel mensen zitten in hun eentje dingen te ontwikkelen. Daarbij komt dat falende techniek ook niet meewerkt aan de populariteit van ict in de zorg. Ook het vaak wisselen van besturen en daarmee van beleid werkt contraproductief.” Daar komt volgens het rapport nog eens bij dat financiering in alle projecten een belangrijke rol speelt, maar vrijwel nergens naar tevredenheid is geregeld. (ICTzorg – Hein Bosman)

Geef uw reactie

Om te kunnen reageren moet u ingelogd zijn. Heeft u nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.