Kwaliteitsindicatoren fors verminderd, uitkomstindicatoren gestegen

Zorgpartijen spraken medio 2018 met elkaar af om het aantal verplichte proces- en structuurindicatoren met 25 procent te verlagen. Dat is gelukt, blijkt uit een telling door het Zorginstituut Nederland. Tegelijkertijd is het percentage uitkomstindicatoren voor 2019 opnieuw gestegen.  
Regeldruk
Foto: Fotolia
RAPPORT

Met uitkomstindicatoren komt de focus

Premium

Wilt u dit artikel lezen?

U heeft helaas geen geldig abonnement op dit account. Neem een proefabonnement of sluit een abonnement af om dit artikel te kunnen lezen.


  • Onbeperkt alle premium artikelen lezen
  • Online de artikelen uit het magazine lezen

Al abonnee? Log dan in

Rapport informatie

Rapport naam:
Monitor ervaren regeldruk transparantie medisch specialistische zorg
Sector:
Ziekenhuis
Soort:
Beleid
Afkomst:
Zorginstituut Nederland
Auteur:
Sira Consulting, Joey van den Hurk en Peter Bex
Aantal pagina’s:
88
Verschijningsdatum:
20 maart 2018
Samenvatting:

Een meerderheid van de zorgprofessionals vindt dat veel indicatorensets niet eenduidig zijn of onduidelijke definities hanteren. Tevens ontbreekt het vaak aan duidelijke werkinstructies. Een ruime meerderheid van de zorgprofessionals vindt dat het registreren, controleren, bewerken en aanleveren van kwaliteitsgegevens complex en tijdrovend is. Zorgprofessionals zijn te veel tijd kwijt aan kwaliteitsindicatoren, en daarom is de kwaliteit van indicatoren ook een terugkerend regeldrukonderwerp. Wanneer zorgprofessionals uitgevraagde kwaliteitsdata zinloos vinden, dan roept dit weerstand op. Indicatoren moeten juist betekenisvol zijn. Betekenisvolle kwaliteitsinformatie sluit aan op de behoefte van vragende partijen, draagt voor patiënten/cliënten bij aan het maken van keuzes en zet aan tot verbetering van zorg. Idealiter bestaat kwaliteitsinformatie uit klinische en door de patiënt gerapporteerde uitkomstindicatoren, aangevuld met klantpreferentievragen. Indicatoren moeten tevens onderscheidend zijn. Een kwaliteitsindicator is pas onderscheidend wanneer deze relevante verschillen tussen zorgaanbieders laat zien. Ook moeten indicatoren eenduidig zijn. Een kwaliteitsindicator wordt als eenduidig bestempeld als de vraagstelling en de bijbehorende definities helder, precies en volledig zijn omschreven. Als indicatoren niet eenduidig zijn, kan dit leiden tot onbetrouwbare data of mogelijk zelfs tot strategisch gebruik van cijfers. Tevens moeten indicatoren kunnen worden voorzien van een toelichting op de afwegingen en keuzes die een zorginstelling maakt.

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet u ingelogd zijn. Heeft u nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.