Nivel: Pgb’ers gelukkiger met zorg dan ZIN-gebruikers

Cliënten die gebruikmaken van zorg in natura (ZIN) en persoonsgebonden budget (pgb) zijn positief over de ontvangen zorg. Toch is er een significant verschil in tevredenheid en kennis tussen deze twee cliëntgroepen. Dat blijkt uit onderzoek van Nivel.    
pgb, zorg in natura, CZ, CZ zorgkantoor, kwaliteit pgb, onderzoek pgb, onderzoek zorg in natura, CZ,
Foto: iStock

Nivel heeft haar onderzoek uitgevoerd bij een cliëntengroep van het CZ zorgkantoor die gebruikmaken van pgb of zorg in natura. Daarbij is onderscheid gemaakt tussen mensen met een beperking die ZIN ontvangen en ouderen en mensen met een beperking die een pgb ontvangen.

Pgb’ers positiever

De algemene ervaringen met de geleverde zorg en het zorgkantoor zijn goed. Het zorgkantoor krijgt van pgb- en ZIN-gebruikers een 7,9 en 7,8. Het verschil in tevredenheid over de ontvangen zorg is hoger. Pgb’ers zijn een stuk positiever en beoordelen de zorg met een 8,8 (ouderen) en 8,9 (mensen met een beperking). ZIN-gebruikers geven de

0
255

Wilt u onbeperkt toegang tot de Zorgvisie Rapporten?

De Zorgvisie rapporten zijn exclusief voor onze Zorgvisie Compleet abonnees. Wilt u ook alle rapporten kunnen lezen? Meld u aan voor een Zorgvisie Compleet abonnement.

Heeft u al een Zorgvisie Compleet abonnement? Log dan hier in

Rapport informatie

Rapport naam:
Cliëntervaringen met de zorg en CZ zorgkantoor
Sector:
Gehandicaptenzorg
Soort:
Onderzoek / Wetenschap
Afkomst:
Nivel
Auteur:
Boer, D. de
Aantal pagina’s:
35
Verschijningsdatum:
1 december 2018
Samenvatting:

Mensen met een beperking en ouderen die hun langdurige zorg met een persoonsgebonden budget (pgb) regelen, geven de zorg een hoger cijfer dan cliënten met langdurige zorg in natura. Het verschil is een punt: 8,8 versus 7,8. Mogelijke oorzaak hiervoor is dat de pgb-cliënten en naasten zorg regelen die beter aansluit op hun persoonlijke behoeften. ‘Als dat zo is, dan zouden cliënten die zorg in natura ontvangen dat mogelijk ook kunnen realiseren als zij zouden overstappen.’ Andere mogelijkheid is dat pgb-gebruikers de zorg meer als iets van henzelf bezien en daarom meer waardering hebben.

ZIN-gebruikers

De deelnemers beoordeelden de zorg die zij ontvangen gemiddeld met een 7,8. Te zien is dat het merendeel (61 procent) de zorg krijgt die nodig is. Aan de andere kant heeft een groot aantal mensen (48 procent) veel moeite met het afhandelen van de zorgadministratie.

Van de ZIN-deelnemers gaf 23 procent aan ooit behoefte te hebben gehad aan (meer) ondersteuning bij het regelen van zorg. Er was vooral behoefte aan hulp bij samenstellen van een zorgplan, hulp bij het kiezen van een zorginstelling en administratieve ondersteuning.

De meerderheid van de deelnemers gaf aan het gevoel te hebben dat de zorg die zij ontvangen (grotendeels) bijdraagt aan hun welbevinden. De cliëntengroep krijgt van veel verschillende partijen informatie over de zorg, vooral van de zorginstelling zelf en van het CIZ. Van de deelnemers was 25 procent bekend met de naam en rol van het zorgkantoor, 41 procent kende het zorgkantoor alleen van naam en 34 procent had er nog nooit van gehoord. 

Pgb-gebruikers

De pgb-gebruikers zijn positiever over de ontvangen zorg en geven deze een rapportcijfer van 8,8 (ouderen) en 8,9 (mensen met een verstandelijke beperking).

De overgrote meerderheid van de deelnemers (83 – 93 procent) zou opnieuw voor een pgb kiezen. Zij zijn namelijk tevreden over het behoud van eigen regie en het feit dat mensen door hun naaste verzorgd kunnen worden. Bij de ZIN-gebruikers bedraagt het percentage dat opnieuw voor zorg in natura zou kiezen 66 procent. De meerderheid van de pgb-deelnemers gaf aan het gevoel te hebben dat de ontvangen zorg bijdraagt aan hun welbevinden.

75 procent van de pgb’ers kan met de administratie uit de voeten. Maar 20 procent van de gebruikers kan er helemaal niet mee uit de voeten. Voor zowel mensen met een beperking als ouderen met een PGB geldt dat 30 procent aangaf ooit behoefte te hebben gehad aan (meer) ondersteuning bij het regelen van hun zorg. Mensen hadden vaak een vraag over hun zorgovereenkomst en zorgbeschrijving en over hun pgb-aanvraag. Ook was er veel behoefte aan hulp bij het samenstellen van een zorgplan.

Groot verschil met de ZIN-gebruikers is dat het overgrote deel van de pgb-gebruikers bekend zijn met de naam en rol van het zorgkantoor. De overgrote meerderheid van hen had ook daadwerkelijk contact met het zorgkantoor.

Onderzoeksgroep

Nivel concludeert dit op basis van een onderzoek onder 300 ouderen en mensen met een beperking die pgb gebruiken en 172 ZIN-cliënten.

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet u ingelogd zijn. Heeft u nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.