Artikel bewaren

U heeft een account nodig om artikelen in uw profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties0

NZa: zo kan de contractering van de zintuigelijke gehandicaptenzorg beter verlopen

Avatar
Hester Hinloopen
Hoewel zorgaanbieders en zorgverzekeraars merendeels positief waren over de sfeer van de gesprekken, is het contracteren van zintuigelijke gehandicaptenzorg voor 2020 moeizaam verlopen. Dat blijkt uit een quickscan van de NZa. Hoe kan dit volgend jaar beter? De zorgautoriteit geeft enkele adviezen.
RAPPORT

Voor het jaar 2020 ging

Premium

Wilt u dit rapport lezen?

Onze rapportendatabank is alleen beschikbaar voor Zorgvisie compleet-abonnees. Met een Zorgvisie compact (online) of een proefabonnement is de databank niet beschikbaar. Bij uw compleet abonnement krijgt u:


  • Toegang tot alle artikelen
  • Elke maand een Zorgvisie of Zorgvisie tech magazine
  • Toegang tot de 100+ rapporten uit de rapportendatabank

Al abonnee? Log dan in

Rapport informatie

Rapport naam:
Quickscan: Zintuiglijk gehandicaptenzorg 2020, ervaringen nieuwe bekostiging
Sector:
Gehandicaptenzorg
Soort:
Beleid
Afkomst:
NZa
Auteur:
NZa
Aantal pagina’s :
4
Verschijningsdatum:
1 oktober 2020
Samenvatting:

Per 1 januari 2020 is een nieuwe bekostiging ingevoerd voor zorg aan mensen met een zintuiglijke beperking. Het gaat om mensen met een visuele of auditieve beperking of een beperking als gevolg van een taalontwikkelingsstoornis (vanaf nu TOS). In deze quickscan wordt laten zien wat de gevolgen daarvan waren voor het inkoop- en contracteringsproces van de zg-zorg in 2020. Ook is er gekeken naar de productiecijfers van 2020 en de wachttijden op basis van enquêtes die zijn ingevuld door zorgaanbieders en zorgverzekeraars.

Omdat er slechts over één jaar informatie konden worden verzameld, en er sprake is van een beperkt aantal onderwerpen, wordt er gesproken van een quickscan.

Conclusies

  1. De contractering van zg-zorg voor 2020 in de nieuwe bekostigingsstructuur ging aanvankelijk moeizaam. Het traject verliep traag en duurde lang. De meeste contracten werden pas in 2020 getekend. Partijen geven aan dat dit maken had met het nieuwe bekostigingssysteem waar zij aan moesten wennen, waardoor er meer overleg en afstemming nodig was.
  2. De nieuwe bekostiging heeft het inkoopproces voor beide partijen de eerste keer ingewikkeld en onzeker gemaakt. Zij zijn er uiteindelijk uitgekomen en hebben productieafspraken kunnen maken voor 2020. Door het verschil tussen de oude en nieuwe productstructuur is een vertaling van de oude productstructuur naar een nieuw jaar niet mogelijk gebleken. De afspraken 2020 hebben zich vertaald in omzetplafonds per zorgaanbieder en per zorgverzekeraar.
  3. Gedurende de onderhandelingen tussen zorgaanbieder en zorgverzekeraar was er weinig aandacht voor kwaliteit van zorg en effect voor cliënten. Bepalingen met betrekking tot kwaliteit zijn wel onderdeel van de overeenkomst. De onderhandelingen waren gericht op volumes en tarieven.
  4. Ondanks het moeizame verloop van het contracteringsproces hebben de zorgaanbieders en zorgverzekeraars de sfeer van de gesprekken overwegend positief ervaren.
  5. De volgende stap is toewerken naar het inkoopproces voor 2021, waarbij men kan leren van de inkoopronde voor 2020 en gebruik kan maken van onze aanbevelingen.
  6. In deze quickscan zijn ook de wachttijden voor cliënten voor aanmelding, intake, diagnose behandeling uitgevraagd. Hierbij is aansluiting gezocht bij de Treeknomen, waar voor de aanvaardbare wachttijd -indien van toepassing- twee normen worden gehanteerd:
    • De aanmeldwachttijd: de wachttijd tussen het moment van aanmelding en het eerste contactmoment (afspraak, intake) met een zorgaanbieder.
    • De behandelwachttijd: de wachttijd tussen eerste contactmoment en de start van daadwerkelijke behandeling. De totale wachttijd is de aanmeldwachttijd en behandelwachttijd tezamen.
  7. Informatie over wachtlijsten en wachttijden was voor een aantal zorgaanbieders niet eenvoudig te achterhalen. Enkele zorgaanbieders konden op basis van de productstructuur van 2020 gedetailleerde informatie over de wachtlijsten en wachttijden verzamelen. Het uitvragen van wachtlijstinformatie kwam voor andere zorgaanbieders te vroeg.
  8. Door het uitvragen van wachtlijstinformatie is duidelijker geworden welke mogelijkheden de nieuwe prestatiestructuur biedt om binnen een zorgtraject wachttijden te verzamelen. Dit is een eerste stap op weg naar het formuleren van nadere definities over wachttijden en het ontwikkelen van normen voor aanvaardbare wachttijden.

Geef uw reactie

Om te kunnen reageren moet u ingelogd zijn. Heeft u nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.