De toezegging van de raad van bestuur van Rivierduinen volgde op een petitie die bezorgde psychiatrisch verpleegkundigen samen met FNV Zorg & Welzijn afgelopen woensdag overhandigden. Hierin spreken niet alleen de verpleegkundigen van de ggz-instelling, maar ook psychiaters en andere betrokken disciplines hun zorg uit over de problemen in de crisisdienst.
Gaten in dienstrooster
De problemen zijn ontstaan doordat Rivierduinen de crisisdienst buiten kantooruren anders is gaan organiseren. ‘Het aantal uren in de crisisdiensten buiten kantooruren wordt opgehoogd, maar dit gaat ten koste van de uren overdag’, zegt FNV Zorg & Welzijn-bestuurder Cor de Beurs. ‘De ggz kampt met een groot personeelstekort, waardoor de ontstane vacatureruimte niet ingevuld kan worden. Het gevolg is dat het dienstrooster vol gaten zit, wat de werkdruk alleen maar verder verhoogt en de wachtlijsten van cliënten verlengt.’
Crisisdienst
Een ander gevolg van de reorganisatie van de crisisdienst is dat verpleegkundigen bij een crisis van een cliënt in de weekenden, avonden of nachten naar een locatie in de regio moeten gaan. Dat kan een locatie zijn die ver weg is. Daarnaast zijn volgens FNV Zorg & Welzijn de faciliteiten niet op orde, zoals de toegankelijkheid, geschikte ruimte, beveiliging en opnamemogelijkheden. Ook zou de bezetting van de meldkamer nog steeds niet voldoende gewaarborgd zijn. Deze zou 24/7 bezet moeten zijn met ervaren verpleegkundigen om een goede crisisdienst te waarborgen.
De raad van bestuur van Rivierduinen heeft toegezegd in gesprek te blijven met de delegatie die de petitie heeft aangeboden. Ook geeft ze aan dat ze een goede crisisdienst wil gaan faciliteren.