Artikel bewaren

U heeft een account nodig om artikelen in uw profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties0

Rivierduinen luistert naar zorgen verpleegkundigen over crisisdienst

Betty van Wijngaarden
Betty van Wijngaarden is ruim 20 jaar werkzaam als zelfstandig journalist en tekstschrijver, gespecialiseerd in de gezondheidszorg. Zij is tevens actief als zzp-coach.
De raad van bestuur van ggz-instelling Rivierduinen heeft toegezegd dat ze snel in gesprek gaat met haar sociaal-psychiatrisch verpleegkundigen om de problemen in haar crisisdienst op te lossen.
Rom-data ggz
Foto: AdobeStock

De toezegging van de raad van bestuur van Rivierduinen volgde op een petitie die bezorgde psychiatrisch verpleegkundigen samen met FNV Zorg & Welzijn afgelopen woensdag overhandigden. Hierin spreken niet alleen de verpleegkundigen van de ggz-instelling, maar ook psychiaters en andere betrokken disciplines hun zorg uit over de problemen in de crisisdienst.

Gaten in dienstrooster

De problemen zijn ontstaan doordat Rivierduinen de crisisdienst buiten kantooruren anders is gaan organiseren. ‘Het aantal uren in de crisisdiensten buiten kantooruren wordt opgehoogd, maar dit gaat ten koste van de uren overdag’, zegt FNV Zorg & Welzijn-bestuurder Cor de Beurs. ‘De ggz kampt met een groot personeelstekort, waardoor de ontstane vacatureruimte niet ingevuld kan worden. Het gevolg is dat het dienstrooster vol gaten zit, wat de werkdruk alleen maar verder verhoogt en de wachtlijsten van cliënten verlengt.’

Crisisdienst

Een ander gevolg van de reorganisatie van de crisisdienst is dat verpleegkundigen bij een crisis van een cliënt in de weekenden, avonden of nachten naar een locatie in de regio moeten gaan. Dat kan een locatie zijn die ver weg is. Daarnaast zijn volgens FNV Zorg & Welzijn de faciliteiten niet op orde, zoals de toegankelijkheid, geschikte ruimte, beveiliging en opnamemogelijkheden. Ook zou de bezetting van de meldkamer nog steeds niet voldoende gewaarborgd zijn. Deze zou 24/7 bezet moeten zijn met ervaren verpleegkundigen om een goede crisisdienst te waarborgen.

De raad van bestuur van Rivierduinen heeft toegezegd in gesprek te blijven met de delegatie die de petitie heeft aangeboden. Ook geeft ze aan dat ze een goede crisisdienst wil gaan faciliteren.

Geef uw reactie

Om te kunnen reageren moet u ingelogd zijn. Heeft u nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.