Schippers betreurt houding NVZD

Minister Schippers vindt het niet prettig dat de NVZD, brancheorganisatie van zorgdirecteuren, weigert mee te werken aan de verdere verlaging van de topinkomens in de zorg (WNT2). Dat schrijft zij in antwoord op Kamervragen van de PvdA’ers Lea Bouwmeester en John Kerstens over een bericht op Zorgvisie.

Artikel bewaren

U heeft een account nodig om artikelen in uw profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Schippers betreurt houding NVZD
Foto: ANP - Lex van Lieshout

De NVZD weigert mee te werken aan de opstelling van een loongebouw om principiële redenen. De brancheorganisatie vindt dat de WNT2 het inkomen van de zorgdirecteuren veel te veel omlaag brengt. Dat zou in haar optiek moeten worden overgelaten aan de werkgevers (de raden van toezicht) en de directeuren. ‘We willen geen verantwoordelijkheid nemen zonder dat we zeggenschap krijgen. De WNT2 geeft geen ruimte voor enige invloed of faire onderhandelingen’, stelt NVZD-voorzitter Paul van der Heijden.

Verder zonder NVZD

Het liefst ziet Schippers dat de NVZD bijdraagt aan de nieuwe wet om een zo breed mogelijk gedragen regeling te

4
53

Wilt u dit premium artikel verder lezen?

Sluit eenvoudig een proefmaand af en lees al onze premium artikelen.

Bent u al abonnee? Log dan in en lees verder.

4 REACTIES

  1. hoewel ik de argumentatie voor de meeste zogenoemde topinkomens onvoldoende vind, niet alleen in de (semi-)publieke sector, geeft de manier waarop de huidige coalitie die eenzijdig in de publieke sector probeert te beteugelen mij een naar gevoel.
    en dan gaat het vooral om het arbitraire karakter waarmee de wetgever ingrijpt. zorgaanbieders vallen wel onder de regeling, maar de aanbieders van zorgproducten (medicijnen, instrumenten, etc.) niet en al evenmin de zorgverzekeraars. en dat geeft in het huidige maatschappelijke stelsel ongelijkwaardige verhoudingen aan de onderhandelingstafel.
    ik ben blij, dat er altijd weer mensen gevonden worden voor wie niet het inkomen maar de inhoud van het werk de aantrekkingskracht van een functie uitmaakt, zodat het toch steeds weer lukt de ‘tobfuncties’ die veel topfuncties in de zorg – en niet alleen daar – zijn adequaat in te vullen.
    ik ben benieuwd waar deze mini-ster na haar politieke carrière onderdak vindt; ik denk niet, dat zij genoegen gaat nemen met een functie die binnen de regels van de WNT2 valt.

  2. Lees alle reacties
  3. De lijn van ook directies , die in loondienst zijn  van overheids gerelateerde bedrijven dus  door de belastingbetaler gesubsidieerd…. , minder gaan verdienenvind ik een goede lijn. Ze  verdienen niet meer dan rondom die Balkendenorm. Dus ook voor de zorgverzekeraars. Welk bedrijf krijgt zo gemakklijk zijn klanten als de ZV?? e;ke Nedelrlander is verpicht zich te verzekeren! Dus ook die categorie meenemenmw de minister

  4. Een bestuurder van een zorg instelling moet tegenwoordig heel wat meer in huis hebben dan dat ze alleen een begroting hoeven te maken met een kosten plaats die dan in de meeste gevallen ook wel vergoed werd. Waardoor de taak zich beperkte tot binnen het bedrag van de zelf opgemaakte begroting te blijven. Dat is nu anders naast de kwaliteit om binnen de afgesproken begroting kwaliteitief goede zorg te blijven leveren is daar ook de zorg verkoop bij gekomen. Dat betekend dat van een dergelijke bestuurder ook commerciële kwaliteiten verwacht worden. Die instelling die zijn product het best verkoopt haalt het meeste geld binnen. Dat is geen eenvoudige taak maar wel een die als je dat goed beheerst in het bedrijfsleven gehonoreerd wordt met een salaris dat kan oplopen tot aan het vier of vijfvoudige van wat een bestuurer in de zorg nu mag verdienen. Willen wij in de zorg dus kwaliteitief goede bestuurders houden is het zaak niet langer te beknibbelen op de salarissen van deze mensen. De vergelijking met het salaris van een minister slaat als een tang op Jansen. Om bestuurder van een zorg instelling te kunnen zijn wordt vereist dat je een goede opleiding hebt genoten,en jezelf in de voorgaande jaren bewezen heeft. Minister kan je worden als je voorgedragen wordt door jouw partij de kwaliteitseisen liggen daaarbij blijkbaar niet zo hoog. Wat is af te leiden uit de kwaliteit van het werk dat Edith Schipper tot aan heden heeft afgeleverd

  5. Bijzonder dat men niets heeft geleerd van eerdere bezoldigingscodes die niet wettelijk afdwingbaar waren. Toen het aan de sector zelf werd overgelaten (pre WNT tijdperk) kwamen er excessen bij een (beperkt) aantal zorginstellingen. Het verleden zegt natuurlijk niets over de toekomst, maar wie de schoen past………..
    De WNT2 is onontkombaar voor de hele publieke sector (terecht of niet terecht dat laat ik even in het midden) maar deze tactiek lijkt me niet de beste. Had de NVZD ook al niet een kort geding tegen de WNT1 verloren? De minister biedt een poldermodel overleg aan en wordt door de belangenvereniging de deur gewezen. Dat oogt in ieder geval niet als een mindset van vooroverleg. Of gokt NVZD op een slecht doordachte regeling van Schippers om vervolgens via een kort geding de nieuwe regeling te torpederen en zo (vanwege tijdgebrek van Schippers om een nieuwe regeling op te stellen) nog een jaar door gaan zonder nieuwe WNT 2 regelgeving? Ben benieuwd hoe dit gaat aflopen

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet u ingelogd zijn. Heeft u nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.