Artikel bewaren

U heeft een account nodig om artikelen in uw profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties6

Schippers juicht kwaliteitscriteria zorgverzekeraars toe

Mark van Dorresteijn
Minister Schippers van VWS juicht het toe dat zorgverzekeraars steeds kritischer worden over de kwaliteit van de zorg die zij inkopen. Het bevorderen van doelmatigheid en kwaliteit van zorg beschouwt zij als belangrijk. Schippers zegt dat in antwoord op Kamervragen van de SP-Kamerleden Renske Leijten en Henk van Gerven.
Schippers juicht kwaliteitscriteria zorgverzekeraars toe

De Kamervragen werden gesteld naar aanleiding van de kwaliteitsnormen van CZ. De zorgverzekeraar meldde eind mei dat zij volgend jaar bij tien ziekenhuizen geen blaaskankerzorg meer inkopen. Deze ziekenhuizen bieden volgens CZ onvoldoende zorg bij blaaskanker en voeren de operaties niet vaak genoeg uit.

Criteria

“De criteria die CZ hanteert, zijn gebaseerd op literatuuronderzoek en gesprekken met de Nederlandse Vereniging voor Urologie (NVU) en patiëntenorganisaties als Vereniging Waterloop en Zorgbelang.” Het gaat volgens de minister om het volume per locatie, de aanwezigheid en samenstelling van het multidisciplinair overleg, de aanwezigheid van een gespecialiseerde verpleegkundige en ruime ervaring met verschillende vormen van urineafleidingen. “Zorgverzekeraars hebben daarbij hun eigen overwegingen van concurrentiële aard om hun contracteerbeleid vorm te geven.” Zij mogen daarbij met aanbieders contractuele afspraken maken over de prijs, het volume, de kwaliteit en organisatie van zorg.

Minimumeisen

De NVU heeft weliswaar minimumeisen opgesteld voor de behandeling van patiënten met blaaskanker, maar zorgverzekeraars mogen er volgens Schippers voor kiezen om onderscheid te maken tussen zorgaanbieders en alleen die zorg in te kopen die voldoet aan de eisen die zij zelf stellen.

Verwarring

De normen van de verzekeraars leiden tot meer keuze-informatie voor patiënten. “Patiënten kunnen daar hun voordeel mee doen”, meent de bewindsvrouw. Ze kan zich wel voorstellen dat het in het begin zal leiden tot verwarring bij de patiënten over wat precies goede zorg is. “De toegenomen aandacht voor kwaliteit en de openbaarmaking van kwaliteitsinformatie zullen er uiteindelijk toe leiden dat instellingen de kwaliteit van zorg verbeteren.”

Rol van de inspectie

Schippers laat verder weten dat het niet aan de Inspectie voor de Gezondheidszorg is om kwaliteitslijstjes op te stellen. De IGZ heeft volgens de minister een andere rol en daardoor kunnen verschillen ontstaan tussen normen van de inspectie en de eisen van verzekeraars. “Beide maatstaven zijn immers ontwikkeld voor verschillende doeleinden, te weten toezicht en zorginkoop.” Schippers kan geen reden verzinnen waarom zorgverzekeraars moeten afzien van het opstellen van lijstjes. Ze ziet ook niets in het plan van de SP’ers om de inspectie verantwoordelijk te maken voor de kwaliteitsnormen. “Integendeel, ik juich het toe dat zorgverzekeraars steeds kritischer worden over de kwaliteit van de in te kopen zorg.” (Zorgvisie – Mark van Dorresteijn | Twitter)

Lees meer:

Kamervragen over de prestatielijst van ziekenhuizen bij de behandeling van blaaskanker door zorgverzekeraar CZ

Lees ook:

CZ sluit tien ziekenhuizen uit voor blaaskankerzorg

Kwaliteitsnormen moeten behandeling blaaskanker verbeteren

CZ contracteert blaaskanker niet meer bij ziekenhuizen

Zorgvisie magazine

Interesse in meer achtergronden? Word nu abonnee van Zorgvisie.

6 REACTIES

  1. schippers is verkeerd bezig daar blijf ik bij zij moet zelf is in
    een rolstoel zitten en met een grote zuurstof fles zij weet niet waar ze over heeft niemand maar ook niemand vraagt hier om ik wil graag ruilen met haar heel graag zelf
    zij niet niet waar ze over praat trouwens niemand niet van de 2e kamer als men het geld niet weg had gegeven dan hadden wij niet zo’n probleem
    ziekenfonds doen het wel goed maar de 2e kamer niet

  2. Lees alle reacties
  3. Daarom moeten de ziekenhuizen in Nederland het voorbeeld volgen van hun Amerikaanse collegae: zet de eigen prestaties op het internet zodat de patiënten zelf kunnen oordelen over wat hen te wachten staat. Collega’s helpen elkaar. De wiskundige formules om e.a. te kunnen verantwoorden zijn zo verkrijgbaar bij Mayo, Cleveland e.a. groepspraktijken.
    Laat de kaas, brood, bord, tafel, stoelen, vloerkleed, vloer, fundering niet van je afnemen door dit soort zaken af te staan aan verzekeraars. Dat is apotheekhoudenden overkomen en die zijn verdampt.
    Spring over de eigen schaduw heen en publiceer die data voordat het te laat is en de verzekeraars hun PR spelletje gaan spelen.
    Of zijn de prestaties, de harde uitkomsten, werkelijk zo slecht?

  4. Tjonge, wat zullen ze nu vrolijk zijn bij Zichtbare Zorg, waar verzekeraars, inspectie en de gezondheidszorg samen om tafel zitten om gezamenlijk kwaliteitsindicatoren te structureren en uit te vragen. Schippers doet nu even een mooie duit in het zakje voor de verdere defundamentatie van dit arme ZiZo, nu ze groen licht geeft voor de individuele uitvraag van de verzekeraars via hun lijstjes. Succes, ziekenhuizen!

  5. In de USA zijn ze het met Victor niet eens en terecht. Publicatie van alle data is beste manier om betere prestaties te krijgen van de zorgaanbieders. Hier link naar presentatie Michael Porter.
    zie presentatie van Michael Porter met wat leuke inzichten met betrekking tot value in de zorg en hoe zorgt vormgegeven kan (of moet) worden.
    http://amps-web.amps.ms.mit.edu/public/partners/Merrimack_Pharmaceuticals/2011/feb02/morning/index-AM_01.html
    Zeer boeiend betoog van Michael Porter met een aantal fraaie dia’s over uitkomsten; verband tussen aantallen ingrepen en uitkomsten is lang niet zo klip en klaar als de verzekeraars ons willen doen geloven. Wat wel helpt is transparantie in uitkomsten; laat maar de prestaties zien, sterfte cijfers, complicaties e.e. Dan krijg je het groepseffect en willen de slechte prestaties niet te kijk worden gezet.

  6. Kwaliteitsnormen kunnen waardevol zijn maar mogen dan ook verbonden worden met gewogen resultaten van de zorg en behandeling.Dit betekent niet dat bijvoorbeeld sterftecijfers een leidend criterium moeten worden bij een beoordeling.Dat zou een scheef beeld kunnen geven gelet op de factoren die daar ook op van invloed kunnen zijn. Wel is het zeker van belang dat zorgverzekeraars een uniform normen kader hanteren om willekeur naar verzekerden en naar zorginstellingen en ziekenhuizen te voorkomen.Ook moeten zorgverzekeraars met patiëntenverenigingen,beroepsverenigingen en zorgaanbieders gezamenlijk kijken hoe kwaliteitsverbeteringen gestimuleerd kunnen worden.

Geef uw reactie

Om te kunnen reageren moet u ingelogd zijn. Heeft u nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.