Artikel bewaren

U heeft een account nodig om artikelen in uw profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties0

SDB Groep in podcast Voorzorg: ‘Siri voor de zorg komt eraan’

Zorgvisie-redacteur met als specialisme tech en innovatie in de zorg. Tevens stem van de podcast Voorzorg.
Om zorgtechnologie tot wasdom te laten komen, is het nodig dat alle lagen in een zorgorganisatie, de patiënten en de leveranciers strategisch samen gaan werken. Dat zeggen Sander van Tilburg, chief technology officer bij software-ontwikkelaar SDB Groep, en Sam Schoch, bestuurder van zorgorganisatie Middin, in de nieuwste aflevering van de podcast Voorzorg. Als dat gebeurt, is het onder meer mogelijk de administratielast van medewerkers te verlagen en ze te helpen met een digitale assistent.
Voorzorg 40 Sdb Siri Voor De Zorg
Foto: AdobeStock

‘Registreren, rapporteren, informatie opzoeken, overdrachten regelen’, somt Sander van Tilburg, chief technology officer bij software-ontwikkelaar SDB Groep op. Het zijn allemaal handelingen waar zorgmedewerkers veel tijd aan kwijt zijn. Tijd die ze niet aan cliënten en patiënten kunnen besteden. ‘Dat kan gemakkelijker met de technologie van vandaag’, stelt Van Tilburg in de nieuwste aflevering van de podcast Voorzorg. Door gegevens in te spreken in plaats van schriftelijk in te voeren en door relevante informatie aan te bieden en plaats van die op te moeten zoeken, geeft hij als voorbeeld. ‘Als er gebruikt wordt gemaakt van de nieuwste technologieën – en die ook omarmd worden – kan er enorme winst worden behaald in de administratieve lastendruk.’

Tabs, knopjes en invulbladen

Sam Schoch, bestuursvoorzitter van zorgorganisatie Middin, onderschrijft dat. Het is bovendien een zogeheten must win battle, zegt hij. Maar, zo waarschuwt hij, technologie kan er ook voor zorgen dat de hoeveelheid tijd die medewerkers niet aan de zorg kunnen besteden juist toeneemt. ‘Sommige apps en systemen hebben zoveel tabs, knopjes en invulbladen dat het zorgmedewerkers het gevoel geeft dat ze nog meer moeten registreren.’ De remedie hiertegen is volgens de bestuurder om met de medewerkers in gesprek te gaan over de vraag wat er echt nodig is.

Strategische samenwerking

Voor succesvolle implementatie van technologie is het nodig om zowel binnen de eigen organisatie als in contact met de ontwikkelaar en leverancier helder te communiceren. Zo liepen medewerkers van SDB Groep al eens mee bij Middin om te zien en te horen wat de behoeftes in de praktijk zijn én wat er in de weg staat. Zo verandert bovendien de klassieke leverancier-klant-relatie in een strategische samenwerking, waarin ook de stem van de cliënt gehoord wordt.

Alles in één app

Waar Van Tilburg als chief technology officer naar streeft, is producten te ontwikkelen die dermate gebruiksvriendelijk zijn dat er nauwelijks training voor nodig is om ze te gebruiken. Bovendien zou het niet nodig moeten zijn om met een groot aantal verschillende systemen te werken, die allemaal hun eigen inlog en knopjes hebben. ‘Wij zijn ermee bezig om hetgeen wat dagelijks nodig is voor de zorgmedewerker bij elkaar te brengen in één app.’

Digitale assistent

Daarmee groeien zorgtechnologie en consumententechnologie steeds meer naar elkaar toe. Dat is nodig ook, aangezien niet alle zorgmedewerkers even digitaal vaardig zijn. De volgende stap is volgens Van Tilburg dat de technologie je als het ware kan begrijpen. Een app kan zo uitgroeien tot een digitale assistent, denkt hij. Zo’n ‘Siri van de zorg’ is geen toekomstmuziek, maar al heel dichtbij. ‘Op dit moment draait het als pilot in een aantal zorginstellingen en de eerste reacties zijn positief.’ Schoch ziet er de voordelen zeker van in. ‘Het gaat het leven van de medewerker een stuk leuker en gemakkelijker maken.’

V.l.n.r.: Sytse Wilman, Sander van Tilburg en Sam Schoch

Geef uw reactie

Om te kunnen reageren moet u ingelogd zijn. Heeft u nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.