Artikel bewaren

U heeft een account nodig om artikelen in uw profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties0

Serie: Pizzabijeenkomsten voor het personeel

Wat maakt dat de leidinggevende zo gewaardeerd wordt door de medewerkers? Alex Lindenburg, hoofd van een klinische verpleegafdeling en voorzitter van de verpleegkundige adviesraad, over Janneke van Vliet.
Serie: Pizzabijeenkomsten voor het personeel

Janneke van Vliet is bestuurder van het Vlietland Ziekenhuis in Vlaardingen.

“Janneke is van oorsprong verpleegkundige. Mede daardoor is haar betrokkenheid bij de werkvloer groot. Tussen de raad van bestuur en de werkvloer zitten nogal wat lagen. Daarvan is Janneke zich bewust: ze komt op aanvraag op de koffie op de afdelingen om te horen wat er speelt. Sinds kort zijn er ook pizzabijeenkomsten, waarop medewerkers van alle afdelingen en niveaus kunnen praten met de raad van bestuur. De medewerkers kunnen ter plekke onderwerpen aandragen. De pizzabijeenkomsten worden steeds beter bezocht en mensen komen ook met voor hun belangrijke onderwerpen: de hoge werkdruk bijvoorbeeld en de agressie van sommige patiënten en bezoekers. Janneke staat open voor de ideeën van medewerkers. Vanuit de verpleegkundige adviesraad kwam bijvoorbeeld het voorstel om alle verpleegkundigen en verzorgenden lid te maken van de landelijke beroepsvereniging, op kosten van het ziekenhuis. Dat is een belangrijke stap, maar het is er vorig jaar doorgekomen.

Janneke heeft veel gedaan voor de bewustwording van de eigen rol onder de verpleegkundige beroepsgroep. Zij stimuleert zowel hun professionalisering als hun profi lering. Verpleegkundigen hebben een vrij centrale rol in een ziekenhuis, maar dat besef was bij ons een beetje uit het zicht geraakt. Janneke spreekt heel direct uit waar ze ons ziet staan over vijf of tien jaar, en geeft aan wat ze van anderen verwacht. Al moeten de plannen wel eens worden bijgesteld: we zitten namelijk in een fusie, er komt een verhuizing aan, én de leidinggevende structuur gaat veranderen. Dat maakt de werksituatie soms lastig. Gelukkig kan Janneke goed duidelijk maken waarom al die veranderingen nodig zijn. Dat motiveert mensen om er dan toch weer voor te gaan. Organisatieproblemen kan ze goed aan. Ons ziekenhuis heeft fi nancieel behoorlijk slecht gezeten, maar mede door Janneke en haar collega in de raad van bestuur zijn we een nieuwe richting opgegaan en staan we er nu beter voor. Janneke nodigt mensen uit om te praten, luistert goed en neemt daarna ook maatregelen. Maar die zijn niet altijd zo zichtbaar. Ik denk dat ze daar best nog wat duidelijker in mag worden.” (Marijke Nijboer)

Lees ook:

De andere verhalen in deze serie leiderstalent:

Een vernieuwer met een flinke drive

Ballonnenman met een luisterend oor

Haalbare doelen en een heldere route

Geef uw reactie

Om te kunnen reageren moet u ingelogd zijn. Heeft u nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.